Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3724
Title: Навчальні можливості мережі Інтернет у вивченні хімії
Other Titles: Educational Opportunities of Internet in Studying Chemistry
Authors: Бабенко, Олена Миколаївна
Babenko, Olena Mykolaivna
Keywords: методика навчання хімії
педагогічний експеримент
мережа Інтернет
web-сайт
інформаційно-комунікаційні технології
анкетування
етапи уроку
підготовка до уроку
methods of teaching chemistry
experiment teaching
Internet
web-sites
information and communication technologies
questioning
lesson stages
preparing for the lesson
Issue Date: 2013
Citation: Бабенко, О. М. Навчальні можливості мережі Інтернет у вивченні хімії [Текст] / О. М. Бабенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 335–343.
Abstract: У статті визначено методичні умови ефективного впровадження в навчальний процес уроків з елементами застосування Інтернет-ресурсів при вивченні хімії у 10-х класах. Розкрито взаємозв’язок впливу уроків із застосуванням Інтернет-ресурсів на учня та його рівень успішності в навчанні. На прикладі конкретних уроків показано, як застосування мережі Інтернет сприяє розвитку інтересу до предмету хімії, розширенню знань з предмету, розвитку уявлень про міжпредметні зв’язки, створенню передумов для розвитку наукового способу мислення, освоєнню творчого підходу до різних видів діяльності учнів на уроках хімії.
The article outlines the methodological conditions of effective implementation in the learning process the lessons with elements of the application of Internet resources during studying chemistry in the 10th grade. The article reveals the relationship of the impact of the lessons with the use of Internet resources per student and his level of success in learning. On the example of definite lessons is shown how the use of the Internet promotes interest to chemistry, increase knowledge on the subject, facilitates development of the ideas about interdisciplinary communication and creation of conditions for the development of scientific thinking, developing creative approaches to different types of activities at chemistry lessons. The author establishes the peculiarities of conducting lessons with the elements of application of Internet resources aimed at creating productive cognitive activity of students. Pedagogical experiment included the following main stages: stating, search, forming, processing of research results. At the first stage of the research was conducted the processing of methodological, psychological, pedagogical literature, in which attention was paid to such issues as: criteria for selection of educational material from the information environment of the Internet and didactic principles of its application at the chemistry lessons. During the search stage for the experimental verification of the methodology were chosen several tenths classes of Sumy schools. The initial levels of educational achievements of students to conduct further research and average scores of progress in chemistry were defined. Forming stage began with the preparation and holding of the questionnaire with the aim of determining the meaning of conducting lessons with the use of elements of Internet resources at chemistry lessons. The last stage of the experiment included the processing of the results. The dynamics of the level of students’ achievements and the difference in the average score of the students’ assessments of the initial and final stages of the experiment was studied.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3724
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babenko__Navchalni mozhlyvosti merezhi.pdf546,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.