Педагогічні умови розвитку мотивації студентів у процесі підготовки фахівців для сфери міжнародного туризму

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена актуальності визначення педагогічних чинників, що впливають на розвиток мотивації студентів, які навчаються за напрямом підготовки «Туризм» у вищих навчальних закладах. Наведено приклади застосування мотивації студентів у деяких зарубіжних закладах освіти туристичного спрямування. Проаналізовано навчальні мотиви студентів та основні методичні прийоми сприяння розвитку мотивації з огляду на специфіку майбутньої професії. Розглянуто окремі ефективні стимули до вдосконалення знань і навичок студентів. Підкреслено роль іноземних мов у майбутній професійній діяльності фахівців сфери міжнародного туризму. Окреслено перспективи подальших наукових розвідок з даної проблеми.
The article aimed to investigate students’ levels of motivation to work in the hospitality industry. It is devoted to the determination of educational factors that influence the motivation development of the students majoring in Tourism. Motivation is of particular interest to those who are involved into educational process, as it plays the crucial role in student learning. One of the fundamental purposes of the people working in various profession groups is to continue their career development by obtaining important positions in the relevant enterprises. For some people, career is a profession chosen for life and some see career as climbing the stairs of a company. The tourism industry provides many opportunities for well-qualified people at international level. There is a growing demand for professionally educated and trained staff in the field of International Tourism. That is why the effectiveness of motivation in tourism education plays an important role nowadays. The recommendations given in the article are intended to improve the motivation in educational process using the following pedagogical principles: arranging practical training or internship for the students majoring in tourism both on domestic and international levels; professionally-oriented learning by organizing study tours to other countries; participating in educational exchange programs; assistance of successful graduates of previous years to the graduates in their future career; involvement of students in research activities etc. One of the main reasons for students to learn hospitality industry is that they can gain work experience during or after their study. The reasons of applying the Department of Tourism include the following motivational factors: job opportunity, popularity, attractiveness, overseas internship/practice destinations and career. The analysis of students learning motivation and basic techniques of promoting motivation with regard to the specific future career is done. The role of foreign languages in the future career of international tourism specialists is emphasized. Need for an improved mix between the academic and practical experience are highlighted in the article. Particular attention should be given to joint activity of the faculty stuff and the tourism industry representatives. Prospects for the study of students’ motivation on national and international levels are worthy of investigation.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, мотивація, міжнародний туризм, туристська освіта, теоретичне навчання, практична підготовка, pedagogical principles, motivation, international tourism, tourism education, academic training, internship, practical training
Бібліографічний опис
Чикалова, М. М. Педагогічні умови розвитку мотивації студентів у процесі підготовки фахівців для сфери міжнародного туризму [Текст] / М. М. Чикалова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 280–287.