Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3636
Title: Ресурсний підхід як основа розвитку потенціалів особистості майбутнього вчителя
Other Titles: The Resource-Based Approach as the Basis of Formation of Future Teacher Personality’s Potentials
Authors: Микитюк, С. О.
Mykytiuk, S. O.
Keywords: ресурсний підхід
ресурси особистості: фізіологічний, психологічний
освітньо-професійний ресурси
потенціал
види потенціалу особистості
resource-based approach
personality’s resources
physiological
psychological
educational and professional resource
potential
types of personality’s potentials
Issue Date: 2013
Citation: Микитюк, С. О. Ресурсний підхід як основа розвитку потенціалів особистості майбутнього вчителя [Текст] / С. О. Микитюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 235–243.
Abstract: У статті відображено, що ресурсний підхід сприяє ефективності використання особистісно орієнтованої парадигми формування особистості, основу якої складає визнання унікальності кожної людини в оволодінні нею накопиченим людством досвідом, що неможливо без виявлення потенційних можливостей особистості, ресурсів, які сприяють успішності її розвитку й саморозвитку, а також самореалізації. Ресурсний підхід у підготовці майбутнього вчителя забезпечує подальший розвиток і втілення концепції особистісно-орієнтованої професійної підготовки майбутнього фахівця, оскільки спрямований на глибоке пізнання людиною себе, власних потенційних можливостей, реалізація яких задовольняє прагнення людини до максимально повної самореалізації в професії.
The article states that the resource-based approach contributes to the efficiency of the use of personality-oriented paradigm of a personality formation, which is based on the recognition of uniqueness of each person in the assimilation of the accumulated experience of mankind, which is impossible without determining personality’s potentials, resources that contribute to the success of personality’s development and self-development, as well as self-realization. The resource-based approach of future teacher training ensures the further development and implementation of the concept of personality-oriented training of future specialists as it is aimed at deep self-discovery, understanding of personal potentials, implementation of which satisfies the human desire to maximize their full potential in their profession. The development of a personality concentrating and combining biological, physiological, social and spiritual characteristics, needs, motivations, interests, temperament, abilities, specific features of psychological processes (sensation, attention, memory, thinking, emotions, will, etc.) is characterized by the dialectic of the potential and the actual. The potential is a source of a perspective, this is the "zone" that a person can turn into the actual, that means that a personality is characterized not only by what he/ she has already had, what actually functions, but also by a range of development opportunities. General natural qualities exist only as possibilities, and in order to make them function, turn into reality the favorable conditions are required. Therefore, the educational process in a higher educational establishment should concentrate on identification and study of both individual personality characteristics and his/her potentials: personality - education, personality - communication, personality - the inner world etc, which creates the most optimal environment for the development of each student’s individuality, development of self-conception. Consideration of different types of resources affecting self-development in training specialists is associated with the activation of potentials which a person can use for optimal self-actualization. Thus, the resource-based approach in future teacher training provides for differentiation, variability and innovation in any educational activities as well as formation of new resources. Topicality of the problems of the resource-based approach application lies in the fact that it promotes the formation of the educational space, based on the development of the personality, enriches the theory of individualization of training and education: the dominance of the position in the educational process that finds expression in the principles of ergonomics, providing individual trajectories of student’s development, realization of his/her own potentials and implementation of activities, positive feedback, aimed at detecting changes in the subjective experience of the student, individual choice of content, form and methods in various activities, providing the subjective role of a personality in this activity etc. The improvement of conceptual framework of the individual approach to the educational process, learner-oriented paradigm of personality development on the basis of the resource-based approach contributes to solving problems of the national education of training future teachers as highly qualified specialists capable in their professional activities to constant self-education and self-affirmation.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3636
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mykytiuk____Resursnyi pidkhid yak osnova rozvytku potentsialiv.pdf296,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.