Моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті представлено наукові підходи до моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів як закладів Школи сприяння здоров’ю. Висловлюється думка, що доцільним є застосування декількох наукових підходів до побудови педагогічної моделі, за умови збереження провідної ролі одного з них. Відповідно до визначеного провідного підходу моделі здоров’яспрямованої діяльності мають свої особливості. Наведена загальна структурна модель здоров’яспрямованої діяльності Школи сприяння здоров’ю на основі системного підходу.
The article presents the scientific approaches to modeling health-oriented activities of educational institutions as Health Promoting Schools. Any model of educational research should reflect the process (training, education, any kind of activity, the personality traits of professional competence). Modeling is mostly interpreted as the process of building and research models. Analysis of national educational literature proves that the term «teacher modeling» the scientists understand as the current display of characteristics of the educational system in a specially constructed object that performs model. The author of the article classifies models according to various criteria, in particular, by reproducible characteristics. According to Russian scientists substantial, structural, functional and mixed model can be identified in this classification. It is proved that according to educational research mixed structural and functional models are used more often. The structural models respond to the internal organization of the designed object and according to the interpretation of the term «structure» they reflect interconnection among certain parts of a relationship and its internal structure. Thus, the structural components of the model can be studied at the School of Business aimed at health promotion and the relationships between them. It has been suggested that the construction of the model should be advisable to use several scientific approaches, with one of them is essential. Depending on the model of leading scientific approach health-oriented activities have their differences. Scientific approaches determine the principles of its major directions (content, form and methods). Diagnostic tools are selected according to performance indicators and monitoring. The general structural model of the Health Promoting School based on a systematic approach as the leading is shown in the article. The proposed model contains the elements that define the systematic approach: purpose, scientific approaches, principles, content, forms and methods of diagnosis, the expected result. The following model elements as subjects (activity approach) and pedagogical conditions (environmental approach) are additionally noted. Thus, the purpose, approaches and principles form the conceptual block; content, forms and methods – content-procedure and diagnostics (monitoring) make a diagnostic block. An important aspect of modeling is to establish links between its components. The links illustrate the logic of the process, activity, a way to achieve the expected result. In order to develop a model Health Promoting School it is recommended to use a structural model type, the leading scientific approach to choose the systematic approach.
Опис
Ключові слова
моделювання, модель, здоров’яспрямована діяльність, наукові підходи, школа сприяння здоров’ю, modeling, model, health-oriented activities, scientific approaches, Health Promoting School
Бібліографічний опис
Єжова, О. О. Моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів [Текст] / О. О. Єжова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 75–82.