Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3587
Title: Методологічні орієнтири вивчення проблеми гармонізації культурно-освітнього простору майбутнього музиканта-педагога
Other Titles: Methodological Guidelines of the Research of the Problem of Future Musician-Teacher’s Cultural and Educational Space Harmonization
Authors: Сегеда, Наталя Анатоліївна
Seheda, Natalia Anatoliivna
Keywords: музикант-педагог
гармонізація культурно-освітнього простору
професійна зрілість
взаємодія
продуктивність
професійна успішність
musician-teacher
harmonization of cultural and educational space
professional maturity
collaboration
productivity
professional success
Issue Date: 2013
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Сегеда, Н. А. Методологічні орієнтири вивчення проблеми гармонізації культурно-освітнього простору майбутнього музиканта-педагога [Текст] / Н. А. Сегеда // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 366–376.
Abstract: У статті пропонується наукове обґрунтування системи підходів до вирішення проблеми гармонізації культурно-освітнього простору майбутнього музиканта-педагога як методологічної проблеми. На загальнофілософському рівні це холістичний, коеволюційний підходи, які розкривають сутнісні ознаки гармонізації культурно-освітнього простору майбутнього музиканта-педагога як соціокультурного явища, зумовленого критеріями людиномірності освітніх процесів. Загальнонауковий рівень методології представлений культурологічним і гуманітарним підходами. На конкретнонауковому рівні андрагогічний, праксіологічний, креативно-акмеологічний зміст гармонізації культурно-освітнього простору полягає у спрямованості на формування здорової фізіології особистості, творчої зрілості музиканта-педагога, досягнення вершин професійної майстерності в процесі самоактуалізації. Запропоновані методологічні орієнтири розкривають сутність гармонізації культурно-освітнього простору, результатом якої має стати особистісне й культурне зростання майбутнього музиканта-педагога.
The article is aimed at the scientific justification of the system of approaches to the raised problem solving. The multilevel methodological system, worked out on the general philosophical level, is represented by the holistic and co-evolutionary approaches that reveal the essence of the process of musician-teacher’s cultural and educational space harmonization, justified by the criteria of the student-centered approach to the education. General scientific level of methodology is presented by cultural and humanitarian approaches, according to which the harmonization of cultural and educational space is a phenomenon and a result of the interaction of a future musician-teacher’s personality with cultural facts, «filtered» in the content of the professional education; mutual enriching of cultural and educational space of a musician-teacher by means of teaching profession. On the specific scientific level the andragogical content of the harmonization of cultural and educational space promotes the formation of healthy physiology and psychological maturity of the future musician-teacher. All mentioned above elements stand for the preconditions for the maximally productive and creative collaboration with others; praxeological content determines the practical success as «axiological-pragmatic» measure of positive emotional perception and objectification of personal, cultural, and creative mission of a musician-teacher; creative acmeological content is viewed in the formation of a creative mature individual, subjective factors of the professional mastery achievement in the process of self-actualization. The main idea of harmonization of the cultural and educational space of the future music teacher in the sense of acmeological approach lies in the allocation of creative activity as a dynamic background of personal and professional integrity. The proposed methodological guidelines meet the person-measured criterion that allows exploring and taking into account the dynamics of cultural and educational processes on the basis of post-non-classical model of musical pedagogical reality knowledge. These guidelines reveal the essence of harmonization of cultural and educational space, resulted in the establishment of professional musician-teacher’s successful and humane personality.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3587
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Seheda__Metodolohichni oriientyry vyvchennia.pdf290,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.