Обґрунтування критеріїв та показників сформованості концертмейстерських інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музики

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті на основі науково-теоретичного доробку, згідно розробленої структури досліджуваного феномену обґрунтовуються критерії (ступінь умотивованості набуття концертмейстерських інтерпретаційних умінь та міра когнітивної спроможності, міра комунікативно-регулювальної спроможності, ступінь виконавсько-ансамблевої дієздатності, ступінь рефлексивної та контрольнооцінювальної спроможності), показники та встановлюються рівні сформованості концертмейстерських інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музики.
The article actualized the problem of substantiation of criteria, indicators and the establishment of levels of concertmaster interpretational skills of the future music teachers. On the basis of the scientific-theoretical works, according to the developed structure of the investigated phenomenon of criteria and indicators for diagnostics of the state of concertmaster interpretational skills of the future teachers of music, namely, the degree of motivation to the acquisition of concertmaster interpretational skills and degree of cognitive ability, indicators of which are: sustainable positive attitude to accession of concertmaster interpretational skills, with the ability to pedagogically aimed performing analysis of the vocal-instrumental works, a sufficient level of formation of artistic and professional thesaurus; a degree of communicative-regulatory capacity, which is measured by such indicators as the ability to verbal message and musical-performance display, the ability to establish and maintain feedback in communication; the degree of performance-ensemble capacity, the indicators of which are: the ability to provide a sense of ensemble with the singing of schoolchildren; sight-read and transpose, transform and simplify the texture support, to select an accompaniment to the melody of school songs; the degree of reflective and monitoring-evaluation capacity, which is measured by such indicators as the ability to exercise self-control, ability to self-esteem. Three levels of investigational skills: high, medium and low are distinguished. The low level is characterized by the bland and the unsustainable nature of motivation to acquire investigational skills, limited artistic and professional thesaurus, and inability to pedagogically aimed performing analysis of vocal and instrumental pieces of music for children. The medium level is indicated by the presence in the future teachers of music of the motives of mastering the investigational skills, mediocre formation of knowledge fund, partial capacity to pedagogically aimed performing analysis of vocal and instrumental works for children. The high level is characterized by positive motivation to the attainment of the investigational skills, completeness and efficiency of the artistic and professional thesaurus, ability to perform pedagogically aimed performing analysis of vocal and instrumental works for children.
Опис
Ключові слова
критерії, показники, рівні сформованості, концертмейстерські, інтерпретаційні вміння, майбутні вчителі музики, criteria, indicators, levels of formation, concertmaster interpretational skills, future teachers of music
Бібліографічний опис
Петренко, М. Б. Обґрунтування критеріїв та показників сформованості концертмейстерських інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музики [Текст] / М. Б. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 332–342.