Виховний ресурс мистецтва архітектури

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається мистецтво архітектури як важливий фактор і засіб естетичного виховання школярів. Його виховний ресурс полягає в тих специфічних властивостях архітектури як мистецтва, що мають величезний потенціал для використання в естетичному вихованні школярів. Підкреслюється тісний зв’язок архітектури з багатьма матеріальними й духовними проявами культури людства і, відповідно, з різними напрямами наукових знань і художньої творчості, які вивчаються в загальноосвітній школі. Автором окреслено засади використання мистецтва архітектури в естетичному вихованні, на основі яких можливо здійснювати розробку ефективних виховних технологій.
This article discusses the art of architecture as a factor and means of aesthetic education. Its educational resource consists of an aggregate of properties and qualities that have potential aesthetic impact per person. It’s not only a set of artifacts and specific qualities, socially-art features, but it is also the powerful impact that the architecture carries out upon the person, regardless of whether he understands it or not. Harnessing the power of architecture in the Ukrainian school education is still inadequate. For this reason requires scientific development of efficient technologies with the use of the art of architecture. Author draws attention to the fact that the architectural environment has a strong influence on the human psyche. This influence most often remains unconscious, and it is not always positive. Its common knowledge that a large number of our fellow citizens are surrounded by low-costing, anti-artistic and anti-aesthetic buildings, which negatively affect their view of the world, cultural level and health – both physical and mental. Therefore, in the organization of educational work among school children it is necessary to use highly artistic works of architecture, to form children’s artistic taste, respect for the environment, and the responsibility for the consequences of their actions. It should be noted that the study of architecture of his native land is an important factor not only of aesthetic and environmental education (as architecture is an integral part of the environment), but also of patriotic education, without which it is impossible to develop an individual. Ukraine has a rich architectural and artistic resource that opens up broad prospects for its use in aesthetic education of schoolchildren. The best examples of foreign architecture, which expand horizons, forms of understanding of the unity of world culture should not be neglected. The author emphasizes that the aesthetic education of the students can be particularly fruitfully done with the help of extra-curricular activities, free of regulatory programs, standards and other restrictions. However, the extra-curricular activities should not be isolated from the lessons. Moreover, architecture is connected with many school subjects, in particular, with the art, culture, history, literature and geography. The article highlights the importance of the teacher’s readiness to implement such work as a necessary condition for achieving the goals.
Опис
Ключові слова
архітектура, мистецтво, культура, естетичне виховання, виховний ресурс, виховні технології, навколишнє середовище, architecture, art, culture, aesthetic education, educational resource, educational technologies, environment
Бібліографічний опис
Ничкало, С. А. Виховний ресурс мистецтва архітектури [Текст] / С. А. Ничкало // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 321–331.