Використання творчих завдань у процесі формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії на заняттях народно-сценічного танцю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається проблема формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії шляхом використання творчих завдань у процесі вивчення народно-сценічного танцю. Творчі завдання аналізуються як специфічна форма подачі навчального матеріалу, основною метою якої є створення творчої ситуації, що вимагає активного опрацювання. Народно-сценічний танець виступає основним засобом формування творчого потенціалу студента-хореографа, а творчі завдання – своєрідним каталізатором прояву його творчих можливостей. Запропоновані значні для даного процесу їх види та форми, які найефективніше впливатимуть на планомірне формування основних складових творчого потенціалу майбутнього педагога-хореографа.
The article highlights the problem of forming creative potential of the future choreography teacher with using creative tasks in learning folk-stage dancing. Creative tasks have been analyzed as specific forms of presenting learning materials the main purpose of which is modeling creative atmosphere that involves active elaboration. Folk-stage dancing is the means of forming creative potential of a choreography student and creative tasks are a driving force of revealing his creative ability. The most important of them for the given purposes have been proposed which will, hopefully, influence the regular forming of the most basic parts of creative potential of the future choreography teacher in the most efficient way. As the research progresses, it has been found out that using creative tasks at folk-stage dancing lessons involves group, pair or individual activities of choreography students. The group form of performing a creative task activates skills of interpersonal relationship, the ability to take into consideration interests of each member of the team and the performance in general. The importance of working in pairs which facilitates skills of creative collaboration has been pointed out, it enables a student to check his character, to see mistakes of a partner and view his activities in a critical way. The importance of an individual creative task has been attached to an individual creative task which gives a student a chance to unveil his individuality, uniqueness, a way of thinking, ability to size up the situation, to process data correctly in his own original way. The systematization of creative tasks which characterize the process of forming creative potential of the future choreography teacher at folk-stage dancing lessons has been suggested. They include creative tasks with elements of a game and a competition where the main role has been given to play dancing; creative tasks with the situation modeling an opportunity to choose a certain action, which is a sign of raising awareness of it needed for a constant creative progress; creative tasks based on improvisation the essence of which is the creation of dancing fragment during the performance in the blink of an eye.
Опис
Ключові слова
майбутній учитель хореографії, народно-сценічний танець, творчий потенціал, творчі завдання, future teacher of choreography, folk-stage dancing, creative potential, creative tasks
Бібліографічний опис
Куценко, С. В. Використання творчих завдань у процесі формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії на заняттях народно-сценічного танцю [Текст] / С. В. Куценко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 277–287.