Компонентна структура готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до запобігання і розв’язання конфліктів у навчально-виховній роботі з учнями

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається компонентна структура готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до запобігання та розв’язання конфліктів у процесі професійної підготовки, до якої входять: мотиваційний компонент (мотивація на педагогічну діяльність; мотивація на досягнення успіху), когнітивний (знання щодо видів конфліктів; знання причин виникнення конфліктів), діяльнісний (організаційні вміння; комунікативні вміння), поведінковий (уміння контролювати власні емоції; толерантність у ставленні до учнів та колег), рефлексивний (уміння аналізувати власну діяльність і діяльність учнів; уміння запобігати конфліктам) компоненти. Доведено необхідність формування зазначених компонентів готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до запобігання та розв’язання конфліктів у процесі професійної підготовки.
In this article we can distinguish a component structure of future teachers preparation in humanitarian profile for prevention and solution of conflicts, such as: motivation component, cognitive component, activity component, behavior component, reflexive component. Let’s consider them more detailed. Motivation component of preparation for professional practice of future teachers of humanitarian profile in modern pedagogy expresses their deliberate attitude to students and their role in solution of actual problems in pedagogical education. Cognitive component is based on position about decisive role of knowledge and cognitive structures in the course of psychic processes and person’s behavior, it provides formation of psychic-pedagogical, didactic-technological and methodological complex. Activity component implies system of activities of a future teacher during accomplishing different types of bringing up and teaching. We think that activity component implies the formation of such skills as: skills of obtaining, replenishing and enlarging the knowledge about conflict situations; the ability to plan the educational process according to the goals of study, psychic regularity, optimal kinds, methods, methodology of professional activity; the ability to plan out-of-class activity, predicting the possibility of conflicts for their prevention. Behavior component is a development of communicative abilities and skills of cooperative interaction of children with grow ups and mates, to be exact the ability, to express your point of view during common activities, ability to prove it, to listen to the ideas of the member, to express agreement or disagreement correctly; to coordinate own ideas and thoughts with an activity partner, to take part in group discussion of ideas about common activities etc. Reflective component is important and necessary in a structure of a future teacher preparation of humanitarian profile for prevention and solution of conflicts. Reflection gives an opportunity to a person to see himself outwardly with the eyes of other person, to understand yourself, your desires, worries, deeds, to be exact, to understand yourself. The determined components are necessary in a structure of a future teacher of humanitarian profile preparation for prevention and solution of conflicts; as without formation of proper knowledge, abilities and skills future teachers of humanitarian profile won’t be able to accomplish professional activity on high level. We think that formation of these components will be accomplished efficiently, if to consider in educational process of students’ preparation proper pedagogical conditions. Taking into consideration the perspective of future researches we can see in determined and scientific proves of pedagogical conditions which will contribute to the formation of future teachers’ preparation in humanitarian profile for prevention and solutions of conflicts. Key words: , , , , behavior component, reflective component
Опис
Ключові слова
готовність майбутніх учителів до запобігання та розв’язання конфліктів, мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, поведінковий, рефлексивний компоненти, readiness of future teachers for prevention and solution of conflicts, motivation component, сognitive component, аctivity component
Бібліографічний опис
Розум, К. В. Компонентна структура готовності майбутніх учителів гуманітарного профілю до запобігання і розв’язання конфліктів у навчально-виховній роботі з учнями [Текст] / К. В. Розум // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 163–170.