Діяльність керівника навчального закладу з розвитку готовності педагогів до професійного самовдосконалення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто діяльність керівника навчального закладу щодо створення відповідних умов для розвитку готовності до професійно-педагогічного самовдосконалення, зокрема використання особистісно орієнтованого підходу, стимулювання професійного самовдосконалення, забезпечення єдності професійного виховання й самовиховання, специфічність адміністративного впливу на різні компоненти готовності, послідовність і наступність. Визначено основні форми роботи з розвитку готовності педагогів до професійного самовдосконалення, функції керівника в підвищенні рівня розвитку готовності педагогів до професійного самовдосконалення – аналітико-прогностична, цілепокладання, організаційно-координаційна, контрольно-оцінювальна, регулятивно-корекційна, соціально-психологічна.
The paper describes the activity of the head of school on the creation of the appropriate conditions for the development of readiness of the teachers to professional self-improvement. First, the activity of the head should be based on the person-centered approach and provide the appropriate nature of the interaction in the system «the head – the teacher», which facilitates the identification of the individuality of each teacher and the integration of his features in the process of organization of scientific and methodological work. Second, it’s necessary to provide teachers’ professional self-improvement promotion at the expense of such organization of scientific and methodological work, which would enthrall and arouse a desire in them to seek and feel their own inner strengths and resources. Third, the provision of the organic unity of the processes of professional education, socialization, and at the same time the processes of professional self-education and self-development. Fourth, the acknowledgment of the administrative influence specificity on various components of readiness. Fifth, the sequence of readiness development to professional self-improvement. The main forms of work on the readiness development to professional self-improvement are identified, namely: individual, group and collective ones. The functions of a head for the increase of the level of readiness development to professional self-improvement, such as analytical and prognostic, goal-setting, organizational and coordinating, control and evaluation, regulative and correctional, social and psychological, are defined. It is proved that the management of development of teachers’ readiness to professional self-improvement provides current and perspective planning; selection of rational forms and means of development and preservation of information; mastery of the methods of analysis and generalization of ways and his collective experience; gradual mastering of the methods of research and experimental activities. It is important that school administration carried out an individual approach to every teacher, supported his creativity, aspiration to self-improvement. Organization of teacher’s self-improvement depends on the level of his training, identification of problems, the purpose of improvement of his pedagogical mastery, the choice of forms and methods of generalization of the experience.
Опис
Ключові слова
керівник, педагог, навчальний заклад, розвиток, готовність, професійне самовдосконалення, умови, форми, функції, head, teacher, school, development, readiness, professional self-improvement, conditions, forms, functions
Бібліографічний опис
Гречаник, О. Є. Діяльність керівника навчального закладу з розвитку готовності педагогів до професійного самовдосконалення [Текст] / О. Є. Гречаник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 100–109.