Перспективи фундаменталізації фахової підготовки магістрів фізики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У сучасних умовах розвитку українського суспільства серед інших вимог до вищої освіти на перший план виступає фундаменталізація, індивідуалізація і гуманізація вищої освіти з підсиленням міждисциплінарних зв’язків. У даній статті показані шляхи вдосконалення підготовки майбутніх магістрів фізики, створеної в контексті фундаменталізації освіти. Нами визначено, що реалізація принципу фундаменталізації знань є ефективною в процесі вивчення фізики твердого тіла, дисципліни, яка здійснює узагальнення теоретичних основ і практичних питань під час навчання магістрів фізики у вищих педагогічних навчальних закладах. При цьому нами зроблено висновок, що в розвитку теорії і методики навчання базових дисциплін ще відсутня тенденція до фундаменталізації знань на основі формування професійних компетентностей.
In modern conditions of development of Ukrainian society among other requirements to higher education fundamentalization, individualization and humanization of higher education with strengthening of interdisciplinary connections comes forward on the first plan. The ways of improvement of training of future masters of physics created in the context of fundamentalization of education are shown in this article. We defined that realization of principle of fundamentalization of knowledge is effective in the process of studying physics of the solid state. This discipline carries out generalization of theoretical bases and practical questions during training of masters of physics in higher pedagogical educational establishments. We came to the conclusion that in development of theory and methodology of teaching basic disciplines is yet absent a tendency of fundamentalization of knowledge on the basis of forming of professional competence. Fundamentalization is expressed in the fact that in the system of mandatory training courses includes the minimum number of them. Course of solid state physics is exactly that. It is called upon to develop a holistic vision of the world, promote the integration of training courses that have general worldview meaning. As a result of our research, in the context of fundamentalization of education the structure and content of one of the basic training courses in preparation of masters on a speciality 8.04020301 Physics are determined, a self-educational specialized course on the problem is developed. We have concluded that in the development of theory and methodology of teaching basic disciplines there is still no fundamentalization tendency to knowledge-based development of professional competences, which provide not only for continuous replenishment of own knowledge in the affluent life, but also the formation of a competitive specialist for the society, who is capable to transfer knowledge to the subjects of study in the conditions of rapid development of production capacity and information and communication technologies on time and on a proper scientific level. Prospects for further research in this direction are connected with the implementation of the approaches to the fundamentalization of the content of training and mobility technologies of training in the conditions of a rapid accumulation of human knowledge.
Опис
Ключові слова
фундаменталізація, навчальний процес, підготовка магістрів, фізика твердого тіла, fundamentalization, educational process, masters training, physics of the solid state
Бібліографічний опис
Трифонова, О. М. Перспективи фундаменталізації фахової підготовки магістрів фізики [Текст] / О. М. Трифонова, М. І. Садовий // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 403–412.