Сучасні підходи до постановки фізичних експериментів для студентів нефізичних спеціальностей

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано особливості використання сучасних комп’ютерних технологій, які запроваджені під час лабораторного практикуму з фізики, а саме поєднання реального та віртуального фізичного експериментів у вищих навчальних закладах для студентів нефізичних спеціальностей. Розглянуто комплектність та доцільність запровадження нового комплекту «L-мікро» в навчальний процес з фізики, що стимулює студентів до самостійної пізнавально-пошукової діяльності під час виконання лабораторних робіт фізичного практикуму. Наведено перелік демонстраційних дослідів та робіт фізичного практикуму з розділів «Механіка» та «Молекулярна фізика».
The article analyses the use of modern computer technologies, which have been introduced during laboratory works in physics, in particular the combination of real and virtual physical experiments in higher education institutions for students of non-physical specialties. The completeness and appropriateness of the introduction of a new set of «L-micro» into the educational process in physics is considered, which encourages students to independent cognitive-search activity during the laboratory work of physical workshop. The list of demonstration experiments and works of physical workshop on sections «Mechanics» and «Molecular physics» is given. It is stressed that physical experiment helps to implement a variety of didactic objectives, develop thinking and independence of the students, to form an active position in the educational process within each of them. In modern educational environment total computerization of all spheres of human activity helps to provide the education institution with an effective system of training of physical experiment at the expense of the using capabilities of modern facilities and electronic-computing machines. It is stated in the article that computers equally effectively may be used: during the lecture (illustration of the object or its properties); for the visualization of the studied processes and patterns; on practical and laboratory classes to simplify complicated and cumbersome calculations; to simulate separate processes which actually reproduce in laboratory conditions is difficult or impossible; for the approximation of modern teaching methods in the scientific methods of investigation of the physical phenomena that develop in the students understanding of the essence of the methods of cognition and forms a modern scientific outlook, ideas about environment and methods of its research. Computerization of the educational physical experiment involves the use of different didactic functions of computer technology, aimed at raising awareness and responsiveness of educational experiment, simultaneously strengthening the activities of the teacher and the student. We consider advisable to combine optimally the computer (virtual) experiment with the real physical, providing the optimal introduction of the PC in different types of educational physical experiment aimed at achieving the educational impact in addressing the specific educational objectives.
Опис
Ключові слова
фізичний практикум, сучасне обладнання, реальний та віртуальний фізичний експеримент, комплект, роботи фізичного практикуму, демонстраційні досліди, електро-обчислювальні машини, програмно-педагогічне забезпечення, physical workshop, modern equipment, real and virtual physical experiment, kit, works of physical workshop, demo experience, electronic-computing machine, software-pedagogical support
Бібліографічний опис
Кузьменко, О. С. Сучасні підходи до постановки фізичних експериментів для студентів нефізичних спеціальностей [Текст] / О. С. Кузьменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 351–359.