Інновації освітнього процесу магістрів-екологів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено проблемам фахової підготовки майбутніх екологів у сучасних реаліях. Зазначаються підходи до оновлення змістового навантаження навчально-виховного процесу з метою підвищення якісної складової компетентності спеціаліста. Охарактеризовано сучасні методичні підходи до викладання нової дисципліни «Екологія біологічних систем», визначено тематику і зміст лекційних та практичних занять, перелік професійних компетенцій майбутнього еколога. З’ясовано причинно-наслідкові зв’язки щодо необхідності формування нового змісту освіти екологів та визначено акценти, спрямовані на безпеку життєдіяльності людини в умовах біологічних ризиків у сучасних реаліях.
The article deals with the problems of professional training of future ecologists in contemporary realities. The approaches to updating the meaning of the educational process to improve quality component of the specialist competence are specified. Modern methodological approaches to teaching a new subject «Ecology of biological systems» are characterized; themes and content of lectures and practical classes, a list of professional competencies of future ecologists are defined. The causal links concerning the necessity to develop new curriculum of ecologists are shown; emphasis focused on the safety of human life in terms of biological risks in modern realities are defined. The proposed course is an innovation in the professional training of ecologists which hasn’t been represented in the works of native researchers. At the same time, the achievements of scientists in solving fundamental and applied problems of ecology is a relevant component of increasing the efficiency of education and implementation of the principles of professional training in accordance with the world level. The aim of teaching the discipline «Ecology of biological systems» is an acquisition of knowledge about the structure, the regularities of formation and functioning of biological systems on all levels of the organization in the conditions of natural and transformed territories on the basis of classical and modern scientific and theoretical concepts, as well as the acquisition of specialized competences for the study of their properties, role in biocenosis, epidemiological and epizootic significance, monitoring the level of biological pollution. It was noted that complex and multi-component concept of integration in education can be considered as a process of reform and modernization of education, one of the tasks of which is to bring the competence of future specialists-ecologists in accordance with the international standards. The content of professional education requires the use of diverse areas, among them – integration of the contents of educational disciplines with education and science. Innovation of content of higher education provides for the development of courses on the basis of previous knowledge of the students using the systemic, ecological and evolutionary approaches, which allow realizing the main strategic positions of sustainable development of society and training on these principles qualified masters-ecologists.
Опис
Ключові слова
інновації, зміст освітнього процесу, екологія, інтеграційні процеси освіти, навчальна дисципліна, innovation, content of the educational process, environment, integration processes in education, academic discipline
Бібліографічний опис
Волошина, Н. О. Інновації освітнього процесу магістрів-екологів [Текст] / Н. О. Волошина, О. М. Лазебна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 335–343.