Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3358
Title: Інноваційна парадигма управління як фактор розвитку вищого навчального закладу
Other Titles: Innovation Management Paradigm as the Factor of Higher Education Development
Authors: Пшенична, Любов Василівна
Pshenychna, Liubov Vasylivna
Keywords: інновація
інноваційний розвиток вищого навчального закладу
інноваційні технології
інноваційна компетентність керівника вищого навчального закладу
інноваційна парадигма управління
конкурентоспроможність національної системи освіти
рейтингова система оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників
innovation
innovative development of higher educational establishment
innovative technologies
higher educational establishment manager’s innovative competence
innovation management paradigm
competitive capacity of the national educational system
rating system of the teaching staff professional activity assessment
Issue Date: 2013
Citation: Пшенична, Л. В. Інноваційна парадигма управління як фактор розвитку вищого навчального закладу [Текст] / Л. В. Пшенична // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 316–326.
Abstract: У статті автор розкриває сутність принципу інноваційності в управлінні ВНЗ, як одного з пріоритетних і динамічних, у контексті демократизації суспільства, розвитку ринкових відносин і зростання престижу професійно підготовленої та реалізованої особистості. Інновації в освіті визнаються не лише як кінцевий продукт застосування будь-якої новизни з метою внесення якісних освітніх змін і отримання економічного‚ соціального‚ науково-технічного‚ екологічного й іншого ефекту, а й як її постійне оновлення. Ключовою умовою інноваційності процесу управління вищим навчальним закладом є інноваційна компетентність його керівника до здійснення такої діяльності. Адже саме від управлінця, його знань, умінь та інноваційного мислення залежить розвиток вищого навчального закладу й системи освіти України в цілому.
The author of the paper reveals the essence of innovation principle in higher educational establishments’ management as one of the priority and dynamic principles in the context of society’s democratization, market relations development, and prestige increase of professionally trained and realized personality. Innovations in education are recognized not only as the final product of any novelty implementation with the purpose of introducing qualitative educational changes and obtaining economic, social, scientific and technological, ecological and another effect, but also as its constant renewal, while the crucial condition of innovative character of higher educational establishment management process is innovative competence of its manager to perform such activities. To support innovation orientation content and technology education, training and management of the head of a higher education institution must: • provide facilities for high functionality professional scientific and pedagogical staff during the constant change of ideas, knowledge and technology that are happening much faster than the change of generations, in the context of globalization and integration, growth of communication of the life and its information saturation, the formation of the research and innovation type according to natural abilities, strengthening culture, tolerance, freedom and independence; • develop research and innovation component of higher education, creating it appropriate educational and scientific base; • increase the level of motivation of scientific and pedagogical staff in the research innovation, professional development, improve the training of specialists for the field of economy of Ukraine; • strengthen the attention of the educational process to research new channels of communication in the learning process, generated by the introduction of new techniques and information technologies, radically changing the traditional configuration of the learning process; • the development of life-long education of the teaching staff, change the function of university, the further development of the institution in order to develop their own innovative projects. After all, development of higher educational establishment and that of the educational system of Ukraine as a whole depends on the manager, his knowledge, skills and his innovative thinking.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3358
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Innovatsiina paradyhma upravlinnia.pdf538,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.