Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3355
Title: Управління мотивацією діяльності вчителя суспільно-гуманітарних дисциплін з використання ІКТ
Other Titles: Management Motivation of Teachers of Humanities on the Use of ICT
Authors: Подліняєва, Оксана Олександрівна
Podliniaieva, Oksana Oleksandrivna
Keywords: інформатизація освіти
інформаційна культура
інноваційна діяльність
соціальна адаптація
мотивація
ІКТ-компетентність учителя суспільно-гуманітарних дисциплін
education informatization
information culture
innovation
social adaptation
motivation
ICT competency of social sciences and humanities’ teacher
Issue Date: 2013
Citation: Подліняєва, О. О. Управління мотивацією діяльності вчителя суспільно-гуманітарних дисциплін з використання ІКТ [Текст] / О. О. Подліняєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 306–315.
Abstract: У статті проаналізовано основні проблеми адаптації вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін до процесу інформатизації освіти України, досліджуються особливості їх готовності до сприйняття освітніх інноваційних технологій взагалі та ІКТ зокрема, здійснено спробу визначити умови для формування та підвищення мотивації вчителів предметів галузі «Суспільствознавство» до використання ІКТ у професійній діяльності та аналізуються можливості сучасної системи післядипломної освіти для вирішення цих завдань.
The paper addresses the problem of involvement in information education teachers of social and human sciences. We investigate the characteristics of their readiness to accept innovation and information community technologies and use them in professional work. The possibility of post-graduate education to create conditions for the formation and motivation of teachers to implement ICT is analyzed. Creating optimal conditions for the teacher as the subject of adaptation is only possible when it takes innovation of information. Successful mastering of information community technologies by the teacher depends on understanding it as how and whether all possible or necessary to be adapted. Information community technologies should be seen as both innovative and relatively conventional technology, it depends on where and in what order it is used. The results of our survey of trainees training teachers of social sciences and humanities in Sumy institute of postgraduate study show that they use information community technologies fragmentary, by mainly for the purpose of information retrieval, preparation of teaching materials and simple control of students’ knowledge. Information culture of any specialist, including the teacher of social sciences and humanities, should be considered as the ability to use information technology to achieve their development, readiness to accept new information. Creating the conditions to increase the motivation of teachers of social sciences and humanities to use information community technologies in their professional activity is an important task for the state education authorities, and for the system of postgraduate education. It is important to determine the outcome, what will be a teacher from the sale of each of these conditions. Innovative use of information community technologies by teachers of social sciences and humanities in postgraduate education system encourages the search for effective means to control the formation of teacher is motivation necessary to implement the innovation.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3355
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Upravlinnia motyvatsiieiu diialnosti vchytelia.pdf579,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.