Використання інформаційних технологій у системі професійної підготовки дослідницького університету на основі системного підходу

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються можливості використання інформаційних технологій у навчальному процесі, дослідницькій діяльності та виховній роботи в системі професійної підготовки у дослідницькому університеті. Наведено огляд Інтернет-ресурсів відкритого доступу для навчання та підвищення кваліфікації. Розглядаються можливості структуризації навчального матеріалу шляхом використання внутрішньої мережі сайтів SharePoint Online. Аналізуються переваги та недоліки відкритої системи управління навчанням MOODLE. Звертається увага на причини недостатнього рівня розповсюдження результатів дослідження українських науковців.
The rapid pace of society informatization requires appropriate adaptation of the education system to the new conditions of existence. The peculiarity of this period of social development is that information technology is covering all aspects of life and radically changing the nature of work. The demand for professionals capable to update their skills throughout their lives is rising rapidly. However, studies have shown that the use of information technologies in the educational process is spontaneous both by students and teachers. The article discusses the opportunities of using information technologies in the teaching, learning, research, and educational work at a research university. The existing level of national universities’ facilities for the use of information technologies is not enough to compete with the leading universities of the world. Nevertheless, there are a lot of opportunities to enhance learning through online resources that are used very inefficiently now. The main problem is considered to be the inadequate level of information literacy that is caused by the lack of systems research to the use of information technologies in education. Among the modern world trends aimed to enhance learning activities supported by ICT, blended learning, mobile learning, integrated use of interactive learning tools, using educational games, simulations and virtual worlds, augmented reality technology, spatial operating environment, BYOD concept to support online discussions in real time in conjunction with the main activity, electronic portfolio, and the method of inverse learning are mentioned. There are a lot of open access resources such as Wikipedia, Wikisource, Wikibooks, information resources of the National Library of Ukraine (433 thousand records), eLIBRARY.RU (approximately 1000 journals), DOAJ (Directory of Open Access Journals), InTech e-books (free online access to high-quality research and possibility to exchange ideas with scientists from around the world), DOAB (Directory of Open Access Books,), Europeana (4,5 millions of images, texts, audio and video recordings), Google books, Open J-Gate, etc. Some examples of their use are provided. There also exist a lot of possibilities for structuring learning materials. Using SharePoint Online is mentioned as an example. Unfortunately, Microsoft Office 365 is not widely used at Ukrainian universities despite the fact that SharePoint Online site is better than the MOODLE system for students studying full-time. Students and teachers can create their personal websites (My Site) or Team Sites which can be a medium for organizing all the necessary information for teaching and learning. The review of the open access resources and the possibilities of structuring learning material by using SharePoint Online are provided. The advantages and disadvantages of Open Learning Management System MOODLE are analyzed. Some attention is paid to the causes of the poor dissemination of research findings of Ukrainian scientists.
Опис
Ключові слова
інформаційні технології, дослідницький університет, системний підхід, Інтернет-ресурси, професійна підготовка, MOODLE, information technologies, research university, systemic approach, Internet resources, vocational training
Бібліографічний опис
Тарнавська, Т. В. Використання інформаційних технологій у системі професійної підготовки дослідницького університету на основі системного підходу [Текст] / Т. В. Тарнавська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 249–259.