Поняття та зміст соціально-педагогічної профілактики дезадаптації курсантів молодших курсів вищих військових навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто поняття та зміст соціально-педагогічної профілактики дезадаптації особистості. Зазначено, що військовий соціум характеризується домінуванням імперативності, суворої вимогливості, контролю та висуває жорсткі вимоги до морально-психологічних якостей курсантів молодших курсів вищих військових навчальних закладів. Визначено, що за певних негативних соціальних умов та впливу негативних факторів курсанти молодших курсів вищих військових навчальних закладів схильні до прояву певних форм дезадаптації. Наголошено на проблемі дезадаптації особистості курсанта молодшого курсу вищого військового навчального закладу, що потребує відповідного соціально-педагогічного попередження через проведення відповідної соціально-педагогічної профілактики. Визначено 3 компоненти соціально-педагогічної профілактики дезадаптації курсантів молодших курсів вищих військових навчальних закладів.
This article deals with the concept and content of social and educational prevention of personality maladjustment. Through the analysis of social and educational literature author shows that the concept and content of social and educational prevention of maladjustment should be considered in the context of social and educational activity. It is noted that the military society is characterized by the dominance of the imperative, strict demands, control, and imposes stringent requirements on moral – psychological characteristics of junior students of high military education institutions. The author of this article clearly highlights the negative conditions of military society of education institutions. It was determined that under certain adverse social conditions and negative influence of such factors junior cadets of higher military education institutions tend to manifest certain forms of maladjustment. The author pays attention to the success of social and educational prevention of maladjustment depending on the nature and content of service and training, life experience of a student, upbringing and education levels. The problem of personal maladjustment of junior cadets’, course of higher military education institutions requires appropriate social and pedagogical warning because of the relevant social and educational prevention. There were identified three components of social and pedagogical prevention of maladjustment of junior cadets of higher military education institutions. Such as, social – pedagogical prevention at the individual level, social – pedagogical prevention in the military society and social – pedagogical preventive mediated civil sphere. The author describes the content of each component. The author emphasizes that the success of social and educational prevention course depends on the nature and content of service and training, life experience of the student, upbringing and education levels and so on. This is manifested in the spiritual accounting, behavior, or interest in daily activities for future officers of the Armed Forces of Ukraine. As the result, the author insists that social and educational prevention is a specific form of social and pedagogical work which is mediated by the interaction of personal, military and civil societies which creates adaptive capacity of the individual of cadets and creates of supportive environment, which can help them to adapt.
Опис
Ключові слова
соціальні умови, військовий соціум, дезадаптація, соціальна дезадаптація, соціально-педагогічна діяльність, профілактика, соціально-педагогічна профілактика дезадаптації, social condition, military society, maladjustment, social maladjustment, social and educational activities, prevention, social and pedagogical prevention of maladjustment, individual level
Бібліографічний опис
Сергієнко, Т. М. Поняття та зміст соціально-педагогічної профілактики дезадаптації курсантів молодших курсів вищих військових навчальних закладів [Текст] / Т. М. Сергієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 232–239.