Тренінг професійної адаптації аспірантів вищих навчальних закладів «антиплагіат»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Проведено дослідження основних видів плагіату й межових з ним психологічних маніпуляцій. Викладені деякі комп’ютерні, лінгвістичні та психологічні методи виявлення плагіату в науковій діяльності. Створена класифікація основних видів плагіату в професійній діяльності. На основі теоретичного аналізу й узагальнення літературних джерел, матеріалів Інтернету та психологічних інтерв’ю розроблено тренінг професійної адаптації аспірантів вищих навчальних закладів «антиплагіат», на якому розглядаються теоретичні основи проблеми плагіату, правила цитування, аналіз і самоаналіз творчих праць аспірантів.
Theoretical research of the main kinds of plagiarism and its borderline psychological manipulations has been accomplished. It is determined that plagiarism is a problem that is actual for all spheres of professional activity of mankind. The globalness of plagiarism is related to the fact that it is based on the only psychological mechanism of «project authentication» lies in its basis. In the article the main detection methods of plagiarism in professional activity such as computer, linguistic and psychological diagnostics are described. The classification of basic types of plagiarism in professional activity is created. On the basis of theoretical analysis and generalization of literary sources, materials of the Internet and psychological interviews the professional adaptation training «Anti-plagiarism» for postgraduates of higher educational establishments is developed on the ground of which the theoretical bases of problem of plagiarism, historical aspects of plagiarism, plagiarism in different spheres of professional activity, classification of plagiarism depending on connection with a source and realization, rules of quoting, analysis and self-examination of creative works of graduate students of higher educational establishments of physical culture and sport are examined. It is proved that in the pedagogical field special attention is paid to the moral aspects of plagiarism. Teachers refer plagiarism to violations that offend teachers, are dishonest to fellow students and the person himself. Plagiarism is destroying the very process of university education. The pedagogy to the «literary theft» refers cheating homework or using cheat sheets during exams. It’s interesting to note that students realize the fact such actions are the violation of the rules of training. At the same time the majority of students do not consider plagiarism rewriting his fellow student’s homework during the semester. As a result of his own review of the relevant literature, Internet resources and psychological interview the author created the training of professional adaptation of post-graduates of higher educational establishments of physical culture and sports «Anti-plagiarism». The training consists of three parts: a lecture «Theoretical basis of the problem of plagiarism» (interactive format) and two practical lessons: «Plagiarism: analysis and self-analysis of creative works» and «Modern rules of citation». The lectures focus at identifying the problem of plagiarism in the modern world, historical aspects of plagiarism, plagiarism in different spheres of professional activity, diagnosis, classification and consequences of plagiarism.
Опис
Ключові слова
тренінг, професійна адаптація, аспіранти, плагіат, вищі навчальні заклади, психологічні маніпуляції, наукова діяльність, training, professional adaptation, postgraduates, plagiarism, higher educational establishments, psychological manipulations, research activity
Бібліографічний опис
Гура, Е. І. Тренінг професійної адаптації аспірантів вищих навчальних закладів «антиплагіат» [Текст] / Е. І. Гура // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 176–186.