Методична система формування демографічних понять в учнів як засіб фундаменталізації знань про населення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Одним із напрямів економічної і соціальної географії є вивчення населення. Демографічна характеристика населення – важлива складова шкільної географічної освіти. У статті розкриті методичні підходи щодо формування демографічних понять, вивчення яких сприяє розумінню учнями 9-х і 10-х класів цілісної демографічної характеристики населення країни і світу. Логічна взаємопов’язана система понять є конкретним виразом підвищення наукового рівня навчання в школі. Послідовність їх упровадження під час навчального процесу забезпечить легкість сприйняття матеріалу учнями. Особливо це важливо для учнів 9-го класу, для яких отримані знання знайдуть продовження в 10-му класі під час вивчення складних демографічних процесів.
One of the ways of economic and social geography is learning of population. Demographic characteristics of the population is an important component of school geography education. In the article the methodological approaches to the formation of demographic concepts, the study of which contributes to the understanding of 9th and 10th grade pupils complete the demographic characteristics of the population of the country and the world. The population of the world, country or region in the courses of economic and social geography for the 9th and the 10th grades is evaluated by the population size, gender- and age-specific, domestic and marital structure, social status and employment, quality of life and characteristics of marriage age, marriage serial number, number of children in a family, age of women at birth of a child. Students of secondary educational institutions should possess such general system of knowledge and links among them. While studying the population of a country and the world during geography lessons, the students’ knowledge develops through a process of thinking and concepts formation. The complexity of the concepts formation process and features of their adoption by students lead to the necessity of consistent action application. On the basis of both research conducted by psychologists and teachers, and study of the school practice experience in the demographic concepts’ shaping, the importance of compliance with the sequence of the following stages was proved. They are: 1. Defining the purpose and motivation of educational activity of students to master concepts. 2. Organization of sensual-specific perception. 3. Organization of students’ thinking activity, which is aimed at selection of essential features of demographic concepts. 4. Generalization and verbal definition. 5. Introduction of the concept in the system of geographical knowledge. Logically interconnected system of concepts is the most concrete expression of the increase of schooling scientific level. Systematization of demographic concepts allows reaching a depth of knowledge in each course that explores the population. This is especially important for students of 9th grade, because received knowledge will find continuation in the 10th grade at the time of studying complex demographic processes. Demographic concepts should be introduced in logically sequential definitions, while evaluated and supported by concrete examples. The sequence of their implementation during the learning process will ease the perception of the material for students.
Опис
Ключові слова
демографічні поняття, демографічні процеси, демографічна характеристика населення, demographic concepts, demographic trends, demographic characteristics of the population
Бібліографічний опис
Федій, О. А. Методична система формування демографічних понять в учнів як засіб фундаменталізації знань про населення [Текст] / О. А. Федій // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 127–133.