Педагогічні засади формування готовності юнаків загальноосвітніх навчальних закладів до обрання професії офіцера під час вивчення навчальної дисципліни «Захист Вітчизни»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано загальні підходи до змісту готовності юнаків до ратної праці офіцера. Головна увага зосереджена на аналізі педагогічних аспектів організації допризовної підготовки юнаків загальноосвітніх навчальних закладів під час вивчення навчальної дисципліни «Захист Вітчизни». Розглянуто особливості викладання предмету «Захист Вітчизни». Висвітлено авторське бачення вдосконалення успішності занять з предмета «Захист Вітчизни» з метою формування готовності юнаків до вступу у вищі військові навчальні заклади.
The article deals with the analysis of general approaches to the content of readiness of the youth to the profession of an officer. The peculiarities of teaching of the subject «Motherland Protection» have been described; and pedagogical aspects of organization of preservice training of the youth at the secondary educational establishments during studying the subject of «Motehrland Protection» are analized. It has been established that important conditions for effective lessons in the subject «Motherland Protection» with the purpose of formation of readiness to enrollment in the higher military educational establishments are the following: high discipline, state of being organized and pupils’ responsibility. Besides, at the lessons the relations between pupils and a teacher, and among pupils themselves must be supported by following the Statutes of the Armed Forces of Ukraine. The author’s view on the improvement of educational progress at the lessons in the subject «Motherland Protection» has been revealed with the purpose of formation of readiness of the youth to enrollment in the higher military educational establishments. Specifically, for successful realization of educational and methodological tasks a teacher is recommended to use the following types of lessons: lesson – announcement of new knowledge, lesson – formation of skills (abilities), lesson – apply obtained knowledge and skills, lesson – generalization and systematization of knowledge and skills, combined lesson. Besides, it is necessary to implement information technologies and application of active training methods. Such approach is to enhance the pupils’ interest to studying the theoretical material, and also stimulate educational and cognitive activity of the youth at the lesson.
Опис
Ключові слова
концепція неперервної військової освіти, пропедевтичний етап, вищі військові навчальні заклади, готовність юнаків до навчання у вищих військових навчальних закладах, Навчальна дисципліна «Захист Вітчизни», conception of continuous military education, propaedeutic stage, higher military educational establishments, readiness of the youth to studying at the higher educational establishments, subject «Motherland Protection»
Бібліографічний опис
Торічний, О. В. Педагогічні засади формування готовності юнаків загальноосвітніх навчальних закладів до обрання професії офіцера під час вивчення навчальної дисципліни «Захист Вітчизни» [Текст] / О. В. Торічний // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 119–127.