Складові оцінювальної діяльності вчителів природничих спеціальностей

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкривається загальна сутність змістового компоненту оцінювальної діяльності вчителів природничих спеціальностей; визначено складові оцінювальної діяльності вчителів природничих спеціальностей; теоретично обґрунтовано значення кожної з них у встановленні зворотного зв’язку і забезпеченні планування індивідуальних стратегій навчання учнів. Значну увагу приділено проблемам викладання предметів природничого циклу в сучасній школі, визначення рівня навчальних досягнень учнів із природознавства, частоти контролю знань, інтерпретації отриманих результатів освітнього процесу, співвіднесення ступеню навченості учнів до рівня вимог учителів.
The article deals with the general nature of the semantic component in the evaluation process carried out by the teachers of Natural Sciences. Assessment is seen as a mechanism for establishing feedback and it determines the effectiveness of the learning process. The components of the assessment process are specificated and the value of every element in feedback establishing which helps to plan strategies for student’s individual learning is theoretically substantiated. The subject of evaluation students’ achievements in Natural Sciences namely the level of specific, general and productive knowledge is specified. The paper highlights the educational aspect of assessment. Testing types and methods are described and experimental method is considered to be the most important. It is theoretically proved that practical work with experimental and calculation-experimental tasks helps to form knowledge reliability as well as practical activities make possible to carry out a complex test of students’ academic achievements in the subjects of Natural Sciences. Special attention is paid to the following problems: teaching Natural Sciences in the modern school, determination of the students’ achievements level, interpretation of the educational process and the correlation between the level of students’ knowledge and teachers’ requirements. It is indicated that the results of success rates, knowledge level or Basic data are formal in nature and don’t show actual information about students’ progress because educational outcomes are individual and must be changed individually. The article gives features of cybernetic control that allows setting a desired frequency of assessment as well as the level of knowledge. The factors that affect education are defined.
Опис
Ключові слова
оцінювальна діяльність учителів природничих спеціальностей, оцінний контроль, успішність, середній бал, ступінь навченості, evaluation carried out by teachers of Natural Sciences, assessment, success rate, Basic data, level of student’s knowledge
Бібліографічний опис
Бабкова, О. О. Складові оцінювальної діяльності вчителів природничих спеціальностей [Текст] / О. О. Бабкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 84–92.