Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3263
Title: Цінності духовно-морального виховання дітей в історії вітчизняної педагогічної думки середини ХІХ – початку ХХ століття
Other Titles: The Values of Spirutal and Moral Education of children in the History of National Pedagogical Thought in the Mid-Nineteenth – Early Twentieth Centuries
Authors: Ворожбіт, В. В.
Vorozhbit, V. V.
Keywords: духовно-моральне виховання
дитина
цінність
історія
освіта
школа
особистість
spiritual and moral education
child
value
history
education
school
personality
Issue Date: 2013
Citation: Ворожбіт, В. В. Цінності духовно-морального виховання дітей в історії вітчизняної педагогічної думки середини ХІХ – початку ХХ століття [Текст] / В. В. Ворожбіт // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 30–37.
Abstract: У статті автор на підставі історичного підходу конкретизував цінності духовно-морального виховання дітей у вітчизняній педагогічній думці середини ХІХ – початку ХХ століття. Визначено, що пріоритетними були родинні, громадянські й цінності православної віри. Конкретизовано, що в основі розуміння сутності духовно-морального виховання було завдання пошуку сенсу людського буття. Духовно-моральне виховання розглядається як цілеспрямований та систематичний вплив на свідомість, почуття та поведінку вихованців з метою вироблення ціннісного ставлення до життя, спонукання до розвитку і самовиховання сердечної добродійної людини. Таке виховання спрямоване на актуалізацію почуття обов’язку, справедливості, щирості, відповідальності, формування почуття любові, праведності, благочестя.
In the article the author, based on the historical approach, elaborated on the values of spiritual and moral education of children in the national educational thought in the middle of the 19th – early 20th century. It was determined that the priorities were as follows: family, civil, and the Orthodox faith values. It was specified that there was a task to search for the meaning of the human being in the basis of understanding of spiritual and moral education of children. Spiritual and moral education is considered as a deliberate and systematic influence on consciousness, feelings, and behavior of students in order to create value attitude to life, encourage the development and self-education of a warm-hearted person. Such education is aimed at actualization of the sense of duty, justice, honesty, responsibility, and formation of the sense of love. The value of love is a moral rule and the basis of spiritual and moral education. Also this value is the basis of the empathy formation. The author specified the hierarchy of values: family, civil, and the values of the Orthodox faith. Spiritual and moral education was organized in the same sequence: family, school and church (dogmatic) education. The article listed the factors of spiritual and moral education values formation. The first factor includes the positive experience of educators, scientists, public and church figures. The second factor is the traditions of folk and Orthodox pedagogical thought. The Christian ethics development, the emergence of science, anthropology development, and the spread of world cultural traditions in the national environment belong to cultural factors.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3263
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsinnosti dukhovno-moralnoho vykhovannia ditei.pdf511,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.