Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3243
Title: Поетапна реалізація моделі підготовки вчителя в системі післядипломної освіти до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів
Other Titles: Phased Implementation of the Model of Teacher Training in the System of Postgraduate Education in the Development of Health-Promoting Competence of Students
Authors: Поліщук, Н. М.
Polishchuk, N. M.
Keywords: здоров’язбереження
здоров’язбережувальна компетентність
готовність вчителя до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів
health preservation
health-promoting competence
willingness to form health-preserving competence of students
Issue Date: 2013
Citation: Поліщук, Н. М. Поетапна реалізація моделі підготовки вчителя в системі післядипломної освіти до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів [Текст] / Н. М. Поліщук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 302–312.
Abstract: У статті представлена методика поетапної реалізації моделі підготовки вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів основної школи. Розроблена автором модель передбачає визначення змісту діяльності педагога в напрямі організації здоров’язбереження учнів, вибір методів і засобів формування готовності вчителя до відповідної роботи, оцінку досягненого результату. Пропонована методика адаптована для застосування в закладах післядипломної педагогічної освіти.
The paper presents a methodology for a phased implementation of the model of teacher training in the Postgraduate Education in the development of health-promoting competence of primary school students. Author’s model consists of a target, axiological, meaningful, operational activity, control and evaluation of effective components. Model developed by the author suggests that purpose and content of the work of a teacher in this direction (working with a system of values, needs, motives, the formation of the necessary knowledge to create conditions for health- practical working skills, development of skills and qualities to manage this process at the school), the choice of methods and the means by which it is planned to achieve the desired result. The model also reflects the elements of the assessment process that is implemented and describes the result. The learning process, built on its basis, can achieve the desired result: a specialist who is ready to develop health-promoting competence of students. The implementation of the model included the full-time-distance form of training, self-education activities, methodical work in intercourse period in the Postgraduate Education in several stages: stage I – pre-course training at the district methodical study; stage II – course training (two weeks); stage III – teaching practice; stage IV –round tabled talk on topical issues of the problem of health preservation; phase V – post-cycle training (generalization, workshops at the district methodical study). Phased implementation of the model of teacher training in the Postgraduate Education in the development of health-promoting competence of primary school students provides a clear distinction of the various types of teachers at all stages of the course and intercourse training. It requires a thorough organization, starting with setting up goals and proceeding up to diagnosis methods.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3243
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poetapna realizatsiia modeli pidhotovky vchytelia.pdf542,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.