Формування соціокультурної компетенції студентів на заняттях з англійської мови

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті доведено, що формування комунікативної компетентності нерозривно пов’язано як із соціокультурними, так і з лінгвокраїнознавчими знаннями. У структурі соціокультурної компетенції описано такі складові: країнознавча, лінгвокраїнознавча та соціолінгвістична компетенції. У статті автори теоретично обґрунтували доцільність використання певних дидактичних методів, прийомів і форм роботи на заняттях з іноземної мови у ВНЗ, що забезпечують формування соціокультурної компетенції студентів.
The social and cultural competence is regarded as a part of communicative competence. It is shown that the formation of communicative competence is inextricably linked with both social-cultural and linguistic knowledge. Within the social and cultural competence structure the following components such as the country studies, the linguistic and sociolinguistic competence are distinguished. Students’ social and cultural competence is defined as their adequately interpretation of social and cultural information (newspaper and magazine articles). The authors prove that among most effective ways of students’ social and cultural competence formation are: usage of authentic texts; periodic monitoring of knowledge and skills that make up the content of social and cultural competence; restructuring of foreign language learning process, spending training time to study the particularities of speech etiquette and non-verbal behavior. The analysis of sources of literature and our own teaching experience permit us to distinguish means of students’ social and cultural competence formation. The first of them is organizing at the lesson a conversation about the perculiarities of usage of social relations markers, expressions of folk wisdom in modern literary language and the language of other styles. The powerful source of social and cultural information is artistic, scientific and journalistic literature. Practice shows that a teacher selecting authentic sources for reading must take into account the field of students’ training and their professional interests. An extremely effective factor is scientific articles written by leading economists of the world, Nobel laureate in economics, academics and politicians. Among effective means are reading articles in leading international online newspapers and publications, scientific conferences. A teacher should pay attention to listening (methodically adapted) material, illustrating the usage of social relations speech markers, expressions of folk wisdom, dialects and accents of modern foreign language study. Role-playing games, exercises on identification, differentiation, transformation, substitution, making over-phrasal unity are also among effective means. Project work methods, a wall newspaper or a computer magazine, writing articles, reports at the classes of foreign language at high school for students’ social and cultural competence formation are theoretically proved in this article.
Опис
Ключові слова
комунікативна компетентність, соціокультурна компетенція, дидактичні методи й прийоми, форми роботи, communicative competence, social and cultural competence, teaching methods and techniques, forms of work
Бібліографічний опис
Келембет, Р. Формування соціокультурної компетенції студентів на заняттях з англійської мови [Текст] / Р. Келембет, О. Пейчева // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 239–245.