Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3231
Title: Формування іншомовної комунікативної компетентності в студентів немовних спеціальностей вищих навчальних закладів
Other Titles: The Formation of Foreign Language Communicative Competence of Students of Non-Linguistic Specialities of Higher Educational Institutions
Authors: Гупал, Марина Олексіївна
Hupal, Maryna Oleksiivna
Keywords: комунікативна компетентність
студенти немовних спеціальностей
навчальні програми
перманентні зміни
професійно-особистісний розвиток
ситуативна категорія
практико-орієнтовані задачі
communicative competence
students of non-linguistic specialities
educational programs
permanent changes
professional and personal development
situational category
practice-oriented tasks
Issue Date: 2013
Citation: Гупал, М. О. Формування іншомовної комунікативної компетентності в студентів немовних спеціальностей вищих навчальних закладів [Текст] / М. О. Гупал // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 221–227.
Abstract: У статті виділяється актуальність оволодіння майбутніми спеціалістами іноземною мовою не лише як мовою міжнародного спілкування, але й як засобом професійно-особистісного розвитку в процесі навчання у вищих навальних закладах. Іншомовна комунікативна компетентність характеризується як ситуативна категорія. Обговорюються недоліки сьогоднішнього змісту курсу «Іноземна мова». Формулюються задачі для формування іншомовної комунікативної компетентності. Вносяться деякі корективи в навчальну програму з дисципліни.
The article stands out the relevance of future specialists’ mastering in foreign language not only as a language of international communication, but also as a means of professional and personal development in the process of training in higher educational institutions. The author stresses that there is a great need to review the issues of professional training of students of non-linguistic faculties in the context of formation of single international educational space. One of the major directions of reforming modern education is determined the development of not only professional, but also foreign language communicative competence of students of non-linguistic specialities. Foreign language communicative competence is characterized as a situational category, which reflects the capacity of the future specialist to realize professional and linguistic knowledge, foreign language communication skills and experience of foreign language professional communication, professional and personal qualities of teacher. The article touches upon the disadvantages of a present content of a course «Foreign language» for the students of non-linguistic faculties. The author examines the principles of teaching this discipline (humanization and professionally-oriented communicative orientation of the process of learning foreign language, the development of cognitive activity, strengthening the motivation of learning). The article notes the cross-curricular connections and compliance to the programs of special disciplines in teaching foreign language. The tasks for formation of foreign language communicative competence are formulated there. Some adjustments in the curriculum of the discipline are presented by the author.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3231
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti.pdf520,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.