Специфіка використання організаційних форм і методів навчання математики з метою розвитку творчого мислення учнів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Проаналізовано та розглянуто специфіку вдосконалення традиційних форм, методів і прийомів навчання математики з метою формування й розвитку творчого мислення учнів в умовах диференційованого навчання математики. Запропоновано критерії вибору в конкретному випадку форми модифікації організації занять і методів навчання. Особливу увагу приділено урокам корекції знань і вмінь та «Урокам ерудитів». Теоретичні положення ілюструються конкретними прикладами.
The specific of perfection of traditional forms, methods and receptions mathematic studies, is analyzed and considered with the purpose of forming and development of students’ creative thought in the conditions of the differentiated studies of mathematics. The main features of choice of methods and techniques of training, which are adequated to the goal of creative thinking of students are highlighted. The author notes that the effectiveness of choice of the type of modification a certain type of lesson aim of creative thinking in learning mathematics is based on the use of appropriate teaching methods: inductively-reproductive, reproductive, deductive-generalized reproductive, heuristic-inductive, deductive, heuristic, heuristic generalizations, inductively research, deductive and Research; generalized study. The criteria of choice are offered in concrete case modification form of organization of employments and methods of studies. The choice of teaching methods affect a variety of factors : learning objectives , content topics specific classes , study time , students their age, level of fitness, physical infrastructure of the institution, the preparedness of students. In order to develop the creative thinking of students talking about dominance or oral presentation of a teacher or independent work of students at the stage of exploring new material. The special attention is spared the lessons of correction of knowledges and abilities and «Lessons of erudites». Theoretical positions are illustrated concrete examples.
Опис
Ключові слова
навчання математики, творче мислення, форми навчання, методи навчання, уроки корекції знань і вмінь, «Уроки ерудитів», studies of mathematics, creative thought, forms of studies, methods of studies, lessons of correction of knowledges and abilities, «Lessons of erudites»
Бібліографічний опис
Чашечникова, О. С. Специфіка використання організаційних форм і методів навчання математики з метою розвитку творчого мислення учнів [Текст] / О. С. Чашечникова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 187–197.