Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3114
Title: Організаційно-педагогічні основи забезпечення сучасної правової освіти школярів в Україні
Other Titles: Organizational and Pedagogical Foundations of the Modern Schoolchildren's Legal Education in Ukraine
Authors: Козлова, Олена Григорівна
Kozlova, Olena Hryhorivna
Keywords: організаційно-педагогічні основи
правова освіта
учнівська молодь
загальна середня освіта
загальноосвітній навчальний заклад
процес організації правової освіти на державному
регіональному та інституційному рівнях
legal education organizational
pedagogical foundations
schoolchildren
secondary education
secondary educational establishment
legal education process organization
Issue Date: 2017
Citation: Козлова, О. Г. Організаційно-педагогічні основи забезпечення сучасної правової освіти школярів в Україні [Текст] / О. Г. Козлова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 204–214.
Abstract: Статтю присвячено з’ясування організаційних та педагогічних основ ефективної реалізації правової освіти учнів в Україні. Уточнено феномен «правова освіта»; подано тлумачення поняття «організаційно-педагогічні основи сучасної правової освіти школярів». Запропоновано організаційно-педагогічні основи забезпечення досліджуваного феномену на загальнодержавному, регіональному та інституційному рівнях.
Existing problems have provoked the study aim to clarify the organizational and pedagogical foundations of the modern schoolchildren's legal education in Ukraine at the national, regional and institutional levels. However achieving this goal requires a complex of general scientific and specific scientific methods use. The study of legal education phenomenon is considered as a systematic and targeted activity of relevant authorities, educational establishments and a personality, the complex of educational measures and cognitive activity process in the aspect of legal knowledge assimilation, skills acquisition of their practical application within formation of a democratic legal state. To provide the youth's legal education it is suggested the implementation of appropriate organizational and pedagogical foundations of the investigated phenomenon at the national, regional and institutional levels. Moreover, at the national level the following activities are envisaged: the integration of intellectual and organizational state efforts and relevant social structures for the teachers' development of historical pedagogy and foreign experience of youth's legal education; increasing efforts of Ukraininan pedagogical society in the international and grant programs participation, the content of which is the citizens' legal education; facilitatation of Ukrainian scientific-practical conferences, seminars, and other events organization and realization; creation of a single national online network "The schoolchildren's legal education of Ukraine"; intensification of native secondary schools and centres, associations, clinics, and similar legal areas relations. Regional level of the process organization of schoolchildren's legal education in the native secondary educational establishments should include the following activities: supporting the partnership of interagency coordination and methodological council of the district justice departments and secondary educational establishments in the aspect of legal activity; regional programmes and projects development for creating provider centres of the younger generation legal education. Institutional level of schoolchildren's legal education ensuring includes the following activities: the coach-training preparation and implementation "Schoolchildren's legal education: compliance with the society needs"; introduction of the special course "Legal education: I need it!" in the youth's general educational process. However promising is the diagnostic tools development for the levels formation of the schoolchildren's legal subject competence in secondary educational establishments.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3114
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козлова Правова освіта.pdf925,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.