Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3109
Title: Термінологічне поле проблеми полікультурної освіти молодших школярів
Other Titles: The Terminology Field of Problem of Multicultural Education of Junior Children
Authors: Деснова, Ірина Сергіївна
Desnova, Iryna Serhiivna
Keywords: національні цінності
загальнолюдські цінності
міжкультурний діалог
культура
полікультурна освіта
молодший шкільний вік
culture
multicultural education
junior schoolchildren
national values
human values
intercultural dialogue
Issue Date: 2013
Citation: Деснова, І. С. Термінологічне поле проблеми полікультурної освіти молодших школярів [Текст] / І. С. Деснова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 127–135.
Abstract: У статті розглядається актуальність проблеми полікультурної освіти молодших школярів. Визначено, що проблема залучення дітей до національних і загальнолюдських цінностей, виховання культури міжнаціональних відносин підростаючого покоління, надання педагогічної підтримки особистості учня в його етичному становленні й самовираженні займають значне місце в працях вітчизняних і зарубіжних учених. Розкрито сутність поняття «полікультурна освіта», схарактеризовано зміст полікультурної освіти молодших школярів, окреслено мету й завдання полікультурної освіти молодших школярів. З’ясовано, що школа як освітній заклад має завдання формувати сучасну особистість – громадянина світу, здатного до транснаціональної комунікації та до міжкультурного діалогу.
It is found out that the problem of multicultural education is an actual question as philosophical scientifically-pedagogical studies so educational practice and publicly-pedagogical activity. Receipt of multicultural education for young people, forming human and national consciousness, civil position, active and responsible attitude toward life is foreground work in the process of humanization of modern Ukrainian society. In fact a modern man is to be ready to life in the context of multinational multicultural environment, to intercourse and collaboration with the people of different nationalities, races, religions. Considerable influence on development of multicultural education in the country is carried out by the processes which take place today in the system of education. The problem of bringing up children in accordance to national values and common to all mankind values, education of culture of international relations of rising generation, the grants of pedagogical support of student’s personality take considerable place in works of domestic and foreign scientists. The concept «multicultural education» originates from the concept of «multicultural education formed in, a western intellectual culture». Multicultural education is the process of mastering the rising generations of ethnic, national and world culture with the purpose of spiritual enrichment, development of national consciousness, forming readiness and ability to live in a multicultural environment. The author provides specific terms, mechanisms of multicultural education. Modern school as educational establishment has the task to form a personality of world ready to transnational communication and to the multicultural dialogue and technologies of integration of a personality in a multicultural through education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3109
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Terminolohichne pole.pdf517,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.