Емоційна культура креативної особистості в процесі самовизначення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються зміст та взаємовплив понять емоції, емоційність, емоційна культура, емоційний інтелект, самовизначення креативної особистості. У ході дослідження були використані такі методи, як вивчення, аналіз, узагальнення, систематизація даних науково-методичної та спеціальної літератури. Аналізуються підходи до визначень, структури, умови розвитку цих понять, розглядаються провідні теорії емоцій. Доводиться, що самовизначення особистості є керованим процесом, а невід’ємну роль у цьому процесі відіграють такі якості, як емоційна культура, що представлена в контексті професійно-педагогічної культури педагога та творчий потенціал. Отже, пропонуються шляхи розвитку емоційної культури особистості, що впливає на підвищення продуктивності процесу самовизначення.
The meaning and interconnection of such definitions as emotions, emotional state, emotional culture, self-determination of the creative personality (in professional and life sphere),emotional intelligence are under view in the article. In the course of the study were used such methods as study, analysis, generalization, systematization of data of cientifical-methodological and special literature. The researcher analyzes approaches to definitions and structures, under which conditions they develop, examines basic theories of emotions. The aim of the study is to reveal the influence of the emotional state of ersonality on the process of self-determination and self-realization, to analyze the term “emotional culture” as the main condition for effective professional self-determination. It is being proved that self-identity is a controlled process and such qualities as emotional culture (in the context of professional and pedagogical culture of the teacher) and reative potential play an important role in this process. Emotional culture is understood as an ntegrated dynamic personal education, with its own structure, and a set of knowledge bout the development of emotions, skills and methods of analising and controlling them. These skills are aimed at the adequate response, that contributes to verbalization of uman emotions, emotional openness, emotional empathy and giving emotional support o others when needed. Among the leading components, ensuring the formation of a igh level of emotional culture are the following: sociocultural, behavioral, emotional, otivational, ethical and moral. Emotional culture includes the emotional competence and emotional literacy. There are the following components in the structure of emotional culture, such as axiological, technological and personally creative. The interaction of emotional culture and emotional intelligence can be most fully realized in the emotional environment. Emotional environment includes motions and emotional relations that occur in humans during interaction. So pedagogical influence on the process of professional self-determination of a person occurs under ondition of targed pedagogical work to help a person to understand himself better, to be able to estimate personal skills. Hence, professional self-determination is a controllable process. And one of the lements controlling professional self-determination is the evelopment of emotional culture of the individual. Thus, the ways of development of motional culture of the person are suggested. This improves the effectiveness of the rocess of self-determination.
Опис
Ключові слова
професійне й життєве самовизначення, саморозвиток, емоційна культура, емоційна компетенція, емоційний інтелект, самореалізація, креативність, творчий потенціал, professional and life self-determination, emotional culture, emotional competence, emotional intelligence, self-actualization, creativity, self-development
Бібліографічний опис
Бикова, М. М. Емоційна культура креативної особистості в процесі самовизначення [Текст] / М. М. Бикова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 129–139.