Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2855
Title: Methodology and Technology Research of Personality Self-Development Resources
Other Titles: Методологія та технологія дослідження ресурсів саморозвитку особистості
Authors: Кузікова, Світлана Борисівна
Kuzikova, Svitlana Borysivna
Keywords: personal self-development
psychological resources of self-development
actualization of self-development resources
need for self-development
conditions of self-development
self-development mechanisms
особистісний саморозвиток
психологічні ресурси саморозвитку
актуалізація ресурсів саморозвитку
потреба в саморозвитку
умови саморозвитку
механізми саморозвитку
Issue Date: Dec-2017
Citation: Kuzikova, S. Methodology and Technology Research of Personality Self-Development Resources [Text] / S. Kuzikova // Психологія особистості : науковий журнал. – Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2017. – № 1 (8). – С. 118–129.
Abstract: The author's approach to the empirical study of the peculiarities of self-development of a person has been considered. The criteria of self-development as a subject activity have been characterized. Its indicators have been given. The psychological resources of personal self-development have been singled out: the need for self-development as its source and determinant; conditions that ensure its success; mechanisms as functional means and conditions for its implementation. Their essence has been revealed. The need for self-development has been determined by the actualization of the characteristics of self-development (self-activity, vital activity, development of self-consciousness) and has been occurred when the content structure of the individual consciousness and the transformation of semantic entities changed. Conditions of self-development has been defined by mature I of personality, openness, tolerance to the new, the presence of a conscious goal of self-realization and active life strategy. Reflection, self-regulation and feedback have been considered as mechanisms of self-development. The methodical approaches and means of studying the peculiarities and factors of the development of the subject of self-development in adolescence in the process of professional training have been offered, and the results of their integrated empirical research have been highlighted. Particular attention has been paid to the analysis of the level of actualization of self-development resources among students, discovered with the author's diagnostic method "DCPSD" (Dispositional Characteristic of Personality of Self-development). It has been proved that psychological resources as a set of possibilities of development already exist in the psychological reality of a person. It has been shown that the dominance of the level of self-development resources’ actualization of the individual (and their combination) can be correlated with the dimensions of the individual psychological space, indicating the individual peculiarity of the personal self-development organization. It has been noted that, at the same time, actualization, strengthening and harmonization of all psychological resources of a person self-development, enrichment of its relations with the environment and other people, and increasing spirituality is necessary for the implementation of progressive conscious personal self-development.
У статті розглянуто авторський підхід до емпіричного вивчення особливостей саморозвитку особистості. Охарактеризовано критерії саморозвитку як суб’єктної діяльності, наведено його показники. Виокремлено психологічні ресурси особистісного саморозвитку: потребу в саморозвитку як його джерело і детермінант; умови, які забезпечують його успішність; механізми як функціональні засоби і умови його здійснення. Розкрито їх сутність. Потреба в саморозвитку визначається актуалізованістю характеристик саморозвитку (самоактивність, життєдіяльність, розвиненість самосвідомості) і виникає при зміні змістової структури індивідуальної свідомості та трансформації смислових утворень. Умови саморозвитку окреслюють зріле Я особистості, відкритість, толерантність до нового, наявність усвідомленої мети самоздійснення та активної життєвої стратегії. Як механізми саморозвитку розглядаються рефлексія, саморегуляція та зворотній зв'язок. Запропоновано методичні підходи і засоби вивчення особливостей та чинників становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці в процесі фахової підготовки, висвітлено результати їх комплексного емпіричного дослідження. Особливу увагу приділено аналізу рівня актуалізації ресурсів саморозвитку у студентів, виявленого за допомогою авторської діагностичної методики «ДХСО». Доведено, що психологічні ресурси як сукупність можливостей розвитку вже існують у психологічній реальності людини. Показано, що домінування рівня актуалізації ресурсів саморозвитку особистості ( та їх поєднання) можна співвіднести з вимірами психологічного простору особистості, що свідчить про індивідуальну своєрідність організації особистісного саморозвитку. Зазначено, що в той же час для здійснення прогресивного усвідомленого особистісного саморозвитку необхідна актуалізація, взаємопосилення і гармонізація всіх психологічних ресурсів саморозвитку особистості, збагачення її зв’язків із навколишнім середовищем та іншими людьми, підвищення духовності
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2855
ISSN: 2309-785X
Appears in Collections:Наукові видання



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.