Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2768
Title: Дидактичні умови розвитку творчої діяльності студентів гуманітарних факультетів
Other Titles: Didactic Conditions of Development of Creative Activity of Students of Humanitarian Faculties
Authors: Ромащенко, Інна Володимирівна
Romashchenko, Inna Volodymyrivna
Keywords: дидактичні умови
науково-дослідницька діяльність
творчість
становлення особистості
конкурентоздатність
pedagogical conditions
scientific research activity
self-education
creativity
personal development
students’ competitiveness
higher educational establishments
Issue Date: 2014
Citation: Ромащенко, І. В. Дидактичні умови розвитку творчої діяльності студентів гуманітарних факультетів [Текст] / І. В. Ромащенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 320–328.
Abstract: У статті проаналізовано умови для науково-дослідницької діяльності та формування сучасної творчої особистості фахівця (педагогічна рефлексія, організація соціального партнерства вищого навчального закладу). Досліджено питання впливу науково-дослідницької діяльності на результат освітньої діяльності. Доведено, що необхідною умовою розвитку творчої діяльності є осмислення мети науково-дослідницької діяльності науково-педагогічним колективом вищого навчального закладу, прагнення до реконструкції історико-педагогічного процесу, глибоке та свідоме пізнання його закономірностей. Визначено, що існують різні технології створення умов для творчості, але універсальним механізмом розвитку особистості є науково-дослідницька діяльність, яка сприяє розширенню світогляду студентів, стимулює пізнавальну діяльність у різних галузях знань, сприяє самореалізації, формує креативну особистість.
The article deals with the issue of theoretical and methodological bases of students’ competitiveness formation during their scientific research activity in higher educational establishments. The idea of students’ scientific competence is investigated. Some theoretical and methodological questions of pedagogical conditions importance for creating students’ competitiveness in scientific-research activity of higher educational establishments are investigated. The question of conditions for the development of scientific-research students’ abilities is learnt. It is stressed that forming competitiveness of the future professionals is ensured by organizational and personal factors. The conditions of scientific research problems in the development of the creative person are described in the article. The scientific research influence on the result of education is given by the author. An attempt to examine the issue of scientific research problems of higher educational establishments as the essential part of personal and professional development is proved by the author. The current scientific situation and its problems are considered in the article. The author concludes that without the analyzed didactic conditions the model of formation of competitiveness of students of higher educational institutions on the basis of scientific-research activity cannot function effectively. A necessary condition for the development of creative activity is the comprehension of the goal of the research activities of the scientific-pedagogical staff of higher education institutions, the desire for the reconstruction of the history of the pedagogical process, deep and conscious knowledge of its laws. There are various technologies to create the conditions for creativity, but a universal mechanism for the development of personality is a research activity that contributes to the widening the outlook of the students, stimulates cognitive activity in various fields of knowledge, promotes self-realization, generates creative personality. Perspectives of our research will be to identify links between research activities and personal and professional growth of students through self-education and improving the quality of education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2768
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dydaktychni umovy rozvytku.pdf533,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.