Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2767
Title: Интенсификация процесса обучения математике средствами дистанционного взаимодействия
Other Titles: Intensification of the Process of Teaching Mathematics by Means of Distance Interaction
Authors: Пучківська, Т. О.
Puchkivska, T. O.
Keywords: математика
интеграция очных и дистанционных форм обучения
система дистанционного обучения Moodle
дистанционное взаимодействие
индивидуализация
визуализация
тестовая среда
самоконтроль и самокоррекция
интенсификация обучения
mathematics
integration and full-time distance learning
distance learning system Moodle
remote interaction
individualization
visualization
test environment
self-control and self-correction
intensification of training
Issue Date: 2014
Citation: Пучковская, Т. О. Интенсификация процесса обучения математике средствами дистанционного взаимодействия [Текст] / Т. О. Пучковская // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 312–320.
Abstract: В статье раскрываются преимущества интерактивного взаимодействия учителя с учащимися посредством информационных коммуникационных сетей. Рассматриваются различные возможности организации взаимодействия в системе дистанционного обучения Moodle, повышающие эффективность образовательного процесса. К таким возможностям относятся: размещение в удаленном доступе теоретического материала в виде схем и таблиц, презентационного сопровождения, дополнительного материала, проведение диагностических тестов и дистанционных консультаций. Описывается структура и содержание справочно-информационных, контрольно-диагностических и интерактивных модулей электронного учебно-методического комплекса, размещенных в системе Moodle, которые разработаны в рамках отраслевой научно-технической программы «Электронные образовательные ресурсы». Отмечается, что использование технологий открытого образования, внедрение интерактивного взаимодействия посредством информационных коммуникационных сетей является наиболее перспективным для современного образования. Интеграция дистанционного и очного обучения обеспечит адаптацию учащихся к условиям современной образовательной среды, предоставит возможность учителю дистанционно взаимодействовать с учащимися и упростить организацию индивидуальной работы на всех этапах обучения.
The article describes the advantages of interactive teacher’s interaction with students through information communication networks. Various possibilities of distance interaction between the teacher and the students in distance learning system Moodle that increase the efficiency of the educational process are considered. These features include: posting online in remote access theoretical material in the form of charts and tables, presentation support, additional material, diagnostic tests and remote consultations. The structure and content of the resource, control and diagnostic modules and interactive electronic teaching materials placed in the system Moodle, developed under the branch scientific and technical program «E-learning resources» are described. It is noted that the use of open education technologies, the introduction of interaction between teachers and students through information and communication networks is the most promising option for modern education. Integration of remote and full-time study will ensure students’ adaptation to the conditions of modern educational environment; will allow the teacher to remotely interact with the students and to simplify the organization of individual work at all stages of learning. Distance learning, which accompanies and complements the full-time, has benefits for all the participants of the educational process. The teacher deliberately conveys to the students the information that is necessary for their training and development at the moment. Without compromising the quality of knowledge increases the amount of transmission of educational information. Students will develop study skills, choosing a free mode. All the participants of the educational process through diagnostic tests have the ability to track learning outcomes and promptly correct knowledge. The integration of remote and full-time training is very promising in the part of wider use of the student component, the creation of individual educational trajectories, particularly in the III stage of the general secondary education. Classroom system, as it exists, is difficult for an in-depth study of the subject, and does not provide the possibility of more serious research problems. A good option is to transfer to distance forms, including possible forms of testing, monitoring, consultation a large part of the material that do not require much intellectual effort to understand it.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2767
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Intensyfikatsiia protsesu navchannia.pdf517,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.