До питання підготовки студента – майбутнього вчителя математики для роботи з обдарованими учнями

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті запропоновано шляхи вдосконалення навчального процесу фізико-математичних факультетів педагогічних університетів для сучасної підготовки студента – майбутнього вчителя математики для роботи з обдарованими учнями. Розглянуто методичні особливості та основні принципи щодо організації роботи в МАН (підготовка студентів педагогічних університетів до викладання в класах із поглибленим вивченням математики має здійснюватися через усі ланки та форми навчального процесу, але, перш за все, через вивчення спеціальних дисциплін (математичний аналіз, алгебра та теорія чисел, аналітична геометрія, дискретна математика, теорія ймовірностей та математична статистика, математична логіка, історія математики); курси поглибленого вивчення шкільної математики та розв’язування олімпіадних задач; професійна підготовка вчителя математики для роботи в секціях фізико-математичного відділення МАН).
The article deals with the ways of improving the training of modern students – future mathematics teachers to work with gifted pupils. Some methodological peculiarities and basic principles of organizing the work at SAS are being discussed in this work as well. It is pointed out that beginning the research, students should move from simple to complex, from identifying and fixing a specific issue to the scientific work, from learning-research to the research activity. The author proposes the multilevel model which is divided into three stages: the first stage – the audience of SAS perform, as a rule, mono study – they study some properties of a particular object within the same topic; the second stage – the applicants of SAS perform learning-research tasks which, as a rule, go beyond one specific topic that is beyond the mono subject research and acquire the overview nature; they are aimed at the gradual involvement of new students to mathematical questions; the third stage – the members of SAS begin the research work on the project under the guidance of the teacher, which requires knowledge of many subtle issues not only in the field of research and gradually takes on the characteristics of holistic scientific activity and ends with the preparation and defense of the thesis at the SAS contest of works. The author defines regulations on research tasks and their structure: pupil’s study must begin either from the textbook, or from classes; formulation of the research problem should not require significant additional training from the pupil; to build a research task for the pupil is more difficult than for the student; material required for the initial work on the problem, is quite easy to access for the pupils. It is stressed that the structure of pupil’s research is similar to a study conducted by an adult scientist and includes the following main stages: the selection and formulation of the problem (the choice of research themes); the hypothesizing, search and offer of possible solutions; the accumulation of material; the summary of findings and preparation of the project; the design of the project; the defense of the project.
Опис
Ключові слова
студент, професійна підготовка, обдаровані учні, Мала академія наук (МАН), student, professional training, gifted students, Small Academy of Science (SAS)
Бібліографічний опис
Пихтар, М. П. До питання підготовки студента – майбутнього вчителя математики для роботи з обдарованими учнями [Текст] / М. П. Пихтар // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 303–311.