Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2760
Title: Дидактична ефективність інформаційних технологій при формуванні професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів
Other Titles: Didactic Effectiveness of Information Technologies in the Formation of Professional-Pedagogical Competence of the Future Teachers
Authors: Євсюков, О. Ф.
Yevsiukov, O. F.
Keywords: освіта
вища школа
інформаційні технології
інформаційно-комунікаційні технології
дидактичні технології
дидактична ефективність
майбутній викладач
формування
компетентність
education
higher education
information technology
information and communication technology
didactic technology
didactic effectiveness
future teacher
formation
competence
Issue Date: 2014
Citation: Євсюков, О. Ф. Дидактична ефективність інформаційних технологій при формуванні професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів [Текст] / О. Ф. Євсюков // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 263–270.
Abstract: На сучасному етапі розвитку нашого суспільства учасники навчально-виховного процесу частіше й ширше застосовують інформаційні технології. В статті автор розкриває актуальність і необхідність використання зазначених технологій у доповненні до традиційних технологій навчання, особливо в процесі формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищих навчальних закладів. Автором зазначено, що нові інформаційні технології навчання збагачують зміст традиційних дидактичних принципів навчання та вимагають змін не тільки всіх компонентів методичної системи навчання, а й потребують перегляду та уточнення їхнього традиційного змісту з позицій навчання в нових умовах. У матеріалах статті подано авторське визначення інформаційних технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки майбутніх викладачів як сукупність методів і технічних засобів організації, збору та відбору, збереження, осмислення й обробки, передавання та подання інформації, що розширює знання й розвиває нові можливості в управлінні навчально-виховним процесом. Визначені вимоги до дидактичної ефективності інформаційних технологій, які дають змогу підвищити інформаційну насиченість навчального матеріалу, забезпечать наочність, розширять можливості для самостійної пізнавальної діяльності майбутніх викладачів і активізують їхнє мислення, надають змогу досягнути інтегрального результату педагогічної діяльності.
At the present stage of development of our society, participants in the educational process more often and widely use information technologies. In the article the author reveals the urgency and necessity of the use of this technology in addition to traditional learning technologies, especially in the process of forming professional-pedagogical competence of the future teachers of higher education institutions. The author indicates that new information technology training can enrich the content of traditional didactic principles of learning and requires changes not only of all components of the methodological training system, and need to view and update their traditional content from a position of teaching in new conditions. In materials of the article the author’s definition of information technologies in the process of professional-pedagogical training of future teachers as a set of methods and technical means of organization, collection and selection, retention, comprehension and processing, transmission and presentation of information that extends the knowledge and develops new capabilities in the management of teaching and educational process is given. The requirements of didactic effectiveness of information technologies, which allow you to increase the information saturation of training material, provide visibility, expand opportunities for independent cognitive activity of future teachers and activate their thinking and provide an opportunity to achieve the integral result of pedagogical activities are identified. It is concluded that information technology is one of the means of teaching, which contributes to the realization of pedagogical ideas. Any training tool has specific didactic possibilities that according to the educational objectives determine its didactic function. The involvement of information technologies to the educational process must be combined with traditional methodological training systems. Education at the present stage must satisfy new needs and at the same time retain their best traditional sides. The use of information technologies in the educational process of future teachers’ preparation to the professional activity provides the opportunity to study all disciplines at a qualitatively new level.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2760
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dydaktychna efektyvnist.pdf509,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.