Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2697
Title: Елементи дистанційної освіти у підготовці майбутніх учителів початкових класів і музики: використання веб-сайту як електронного освітнього ресурсу
Other Titles: Elements of Distance Education in Preparing Future Elementary School and Music Teachers: the Use of the Web Site as an Electronic Educational Resource
Authors: Гаврілова, Л. Г.
Havrilova, L. H.
Keywords: дистанційна освіта
електронний навчальний засіб
електронний освітній ресурс
освітній веб-ресурс
майбутні вчителі початкових класів і музики
distance education
e-learning tools
electronic educational resources
educational Web resource
future elementary school teachers and music teachers
Issue Date: 2014
Citation: Гаврілова, Л. Г. Елементи дистанційної освіти у підготовці майбутніх учителів початкових класів і музики: використання веб-сайту як електронного освітнього ресурсу [Текст] / Л. Г. Гаврілова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 323–331.
Abstract: У статті висвітлена актуальна проблема сучасної вишівської освіти – забезпечення навчального процесу електронними навчальними засобами та їх використання в системі дистанційного навчання. Авторка аналізує існуючі в сучасній педагогічній науці підходи до визначення понять «дистанційне навчання», «електронний навчальний засіб», «електронний освітній ресурс», пропонує власне тлумачення поняття «освітній веб-ресурс». Також вона намагається оприлюднити досвід використання власного веб-сайту як освітнього ресурсу; пропонує завдання для самостійної роботи студентів з курсів «Історії музичного мистецтва» та «Історії української музики», розроблені з урахуванням специфіки історико-теоретичних музичних дисциплін, виконання й оцінювання яких відбувається на основі інтерактивного спілкування на веб-сайті.
The article analyzes the actual problem of modern higher education – support of educational process e-learning tools and their use in distance learning system. The author examines the approaches to the definition of "electronic tutorials", existing in modern pedagogical science. Electronic textbooks are characterized by a high degree of interactivity and visibility, use of multimedia and hypermedia technology. The modern interpretation of pedagogical concept of «distance education» is considered as a form of existence of didactic system and at the same time the process of interaction of the teacher with the students. Two different approaches to distance education are shown: traditional (the exchange of information between a teacher and a student in the distance) and heuristic (productive activity of students with modern means of telecommunications). The author is also interested in the definition of «educational Web resource», which is interpreted as an electronic educational resource placed in the web space of the local or the global Internet. Also it is invited to experience the author’s use of the website «Multimedia technology in music education» as an educational resource. The site contains the electronic educational tools that create the content of the courses «The History of music art» («Russian music») and «The History of Ukrainian music», provide independent work of students and the control of knowledge in these disciplines. These include multimedia textbook on the history of music art, electronic textbook «Ukrainian sacred music», multimedia presentations, music downloads and self-listening tasks of the test. The special place in our tasks for independent work of students take the following courses: «History of musical art» and «the History of Ukrainian music», developed with account of the specificity of the historical and theoretical musical disciplines, execution and evaluation of which is based on interactive communication on the website. Among the tasks for independent work there are tasks of the traditional type, that run on a particular algorithm: to plan the biography of the composer, to make systematized on the genres list of the composer's works, with comments, to prepare a chronological table of the sample. Students also do the job of creative character: create an analytical study, make analysis-interpretation of musical works of the composer, to present one of the Ukrainian (Russian) operas on his own script using multimedia materials and programs (MS PowerPoint, MS Publisher, AVI). The author of the article comes to the conclusion that the teaching of the historical and theoretical musical disciplines using an educational web-site contributes to the improvement of professional competence of the future teachers of music.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2697
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elementy dystantsiinoi osvity.pdf632,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.