Порівняльно-рейтинговий аналіз успішності вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в системі неперервної мистецько-педагогічної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті презентується порівняльно-рейтинговий аналіз успішності вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, визначаються коефіцієнти навченості та їх приріст, акцентується увага на великій розбіжності результатів всередині досліджуваної групи. Аналізується залежність якості вокальної підготовки музикантів – випускників вищих педагогічних навчальних закладів від визначеності майбутнього післядипломного професійного шляху та попереднього профільного навчання: надані таблиці порівняльно-рейтингового аналізу, діаграма розподілу студентів за наявністю попереднього співацького досвіду, аналіз навчальних програм передуючого навчання.
This paper presents a comparative ranking analysis of success of vocal training of future teachers of music by the defined parameters and criteria. To confirm the significance of the results the factors of learning and the growth of learning factor are determined. Attention is focused on the large difference in the results within the research group. The table of comparative rating analysis of results of ascertaining study of vocal preparedness of future teachers to music education of pupils is presented. The nonlinear dependence of growth of learning factor between the initial and final cut is declared in the artiсle. The presence of pre-profile education and its quality is investigated, the chart of the distribution of the students by the presence of previous singing experience and systematization of vocal training is offered. In order to identify the impact of previous vocal training at the results of the experiment the typical curricula and programs of educational and socio-cultural establishments are analyzed, on which the preceding educational process is made. The differential distribution of the students by levels and quality of the preceding vocal training at four research groups is described. The comparative analysis of ratio of learning is done and growth of learning factor between experimental groups for each criterion separately is done, a general table of the comparative analysis is presented. The leadership positions are stated: by the factors of learning - in the first group and by growth of the factors of learning - in the fourth group. The dependence of vocal musician graduates training at higher educational institutions on the certainty of the future of postgraduate professional way is defined. There is an influence of psychological and educational setting formed in the previous profile studies on improving of personal vocal skills, which get a new direction at the faculties (at the institutions) of higher educational establishments, without cancelling the desire to improve performance skills.
Опис
Ключові слова
вокальна підготовка, порівняльно-рейтинговий аналіз, коефіцієнт навченості, приріст коефіцієнта навченості, співацький досвід, навчальна програма, vocal training, comparative ranking analysis, rate of learning, growth of the learning factor, singing experience, curriculum
Бібліографічний опис
Маруфенко, О. В. Порівняльно-рейтинговий аналіз успішності вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в системі неперервної мистецько-педагогічної освіти [Текст] / О. В. Маруфенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 186–195.