Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2658
Title: Реалізація функцій контролю сформованості методичної компетентності майбутніх філологів
Other Titles: Implementation of the Functions of Control Over Formation of Future Philologists’ Methodological Competence
Authors: Сімоненко, Л. Ю.
Simonenko, L. Yu.
Keywords: контроль сформованості методичної компетентності майбутніх філологів
функції контролю
наслідки контролю
дидактична ефективність контролю сформованості методичної компетентності
control over formation of methodological competence of future philologists
functions of control
results of control
didactic effectiveness of control over formation of methodological competence
Issue Date: 2014
Citation: Сімоненко, Л. Ю. Реалізація функцій контролю сформованості методичної компетентності майбутніх філологів [Текст] / Л. Ю. Сімоненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 113–121.
Abstract: У статті визначено функції контролю сформованості методичної компетентності студентів ‒ майбутніх філологів, узагальнено виокремлені дослідниками функції педагогічного контролю; з’ясовано особливості кожної з виділених функцій; розкрито шляхи їх реалізації. Аналіз наукових праць, анкетування й опитування викладачів і студентів дозволили автору стверджувати, що контроль сформованості методичної компетентності майбутніх філологів передбачає здійснення таких функцій, як навчально-розвивальна, діагностично-коригувальна, методично-прогностична, оцінювально-стимулювальна. Ефективна реалізація функцій контролю сформованості методичної компетентності залежить і від його дидактичної ефективності, зокрема періодичності й умотивованості проведення, індивідуального та диференційованого підходів.
The publication defines the functions of control over formation of methodological competence of students - future philologists, functions of pedagogical control, generally distinguished by researchers; defines the characteristics of each of the functions defined; reveals the ways to implement them. The analysis of scientific papers, questionnaires and surveys of teachers and students allows the author to state that control over formation of methodological competence of future philologists involves implementing such functions as training and developing (implemented by direct application of various forms of control aiming to revise, consolidate knowledge and skills gained, their understanding, clarifying, supplement and indirect mastering of the methods of conducting these forms of control by students), diagnostics and correction (allows getting information about the errors and gaps in knowledge and skills of students to determine their causes, eliminate on their own or with the help of the teacher), methodological expectations (allows obtaining the most accurate information regarding the effectiveness of the process of forming of methodological competence, foresee the directions of further work to choose the most effective forms, methods, techniques and tools not only of education, but also control), evaluation and stimulation (the one to determine the parameters of control over formation of methodological competence, which, in turn, becomes the basis to analyse the learning process). The effective implementation of the control functions defined influences not only on its results, which might be positive or negative, but the organization of the process to form methodological competence of students in general. Thus, the positive results stimulate updating the students’ cognition, improve self-esteem, while negative ones make it possible to assess objectively their own knowledge and skills, find the gaps, identify the directions for further improvement. However, the effective implementation of the functions of control over formation of methodological competence is influenced by didactic effectiveness, including the frequency and motivation for conducting, individual and differentiated approaches.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2658
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Realizatsiia funktsii kontroliu.pdf523,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.