Загальні ознаки технології дистанційного навчання в системі неперервної освіти вчителів початкової школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто різні підходи до тлумачення понять: «технологія», «педагогічна технологія», «технологія навчання», «технологія освіти», «технологія в освіті» та «технологія дистанційного навчання». Проаналізовано види технологій дистанційного навчання. На основі обґрунтованого досвіду технологізації дистанційного навчання в освітньому процесі визначено загальні ознаки технології дистанційного навчання у системі неперервної освіти вчителів початкової школи: цілісність, відтворюваність, адаптивність, психологічна обґрунтованість, економічна доцільність, науковість, гнучкість і контрольованість.
The article presents various approaches to notions «technology», «pedagogical technology», «technology of teaching», «technology of education», «technology in education» and «technology of distance education». Such types of distance education technologies are distinguished: case-technology, TV-technology, network technology and combined distance education technology. The basis of distance education technology in the system of lifelong education of primary school teachers is purposeful, supervisory, intensive self-reliant work. The outstanding individual characteristics of a primary school teacher using distance education technologies should be commitment, ability to self-control and self-reliant educational activity. Creation and projection of distance education technology in the system of lifelong education of primary school teachers consists of several stages: theoretic (definition of aim and object of technologization, division of educational process into constituents and outlining of interconnections); methodological (selection of methods, means and forms of teaching), practical (organization of practical activity and realization of distance education technology). Distance education technologies in the system of lifelong education of primary school teachers are put into practice at Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University (see http://sno.udpu.org.ua). On the principles of experience of distance education technologization we determine general characteristics of distance education technology in the system of lifelong education of primary school teachers: integrity, reproducibility, adaptability, psychological validity, economic expediency, scientism, flexibility and testability.
Опис
Ключові слова
дистанційне навчання, система дистанційного навчання, неперервна освіта вчителів початкової школи, distance learning, system of distance learning, lifelong primary school teacher education
Бібліографічний опис
Муковіз, О. П. Загальні ознаки технології дистанційного навчання в системі неперервної освіти вчителів початкової школи [Текст] / О. П. Муковіз // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 98–107.