Гуманістично-культурологічна парадигма як методологічна основа формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено теоретичні засади функціонування гуманістично-культурологічної освітньої парадигми, яка ґрунтується на цінностях гуманізму та культуротворчій спрямованості. Вона є методологічною основою теорії та практики виховання у вищих навчальних закладах США, що орієнтована на розвиток особистості студента як суб’єкта самопізнання й цінності власного досвіду та формування в нього гуманітарної культури. Автор зазначає, що остання, у свою чергу, забезпечує здатність особистості успішно вирішувати проблеми в усіх сферах своєї життєдіяльності, самовдосконалюватися, адекватно визначаючи перспективи й темпи власного саморозвитку, та розуміти своє місце в соціокультурному вимірі сьогодення.
The paper presents the theoretical foundations of the humanistic-cultural educational paradigm based on the values of humanism as well as cultural and creative focus. It is a methodological basis for the theory and practice of education in the USA higher education institutions, which is aimed at developing the student's personality as the subject of self-knowledge and value of their own experience, as well as shaping their liberal culture. The author notes that the latter, in its turn, contributes to individual self-improvement, provides the ability of the individual to solve problems successfully in all areas of life, adequately identify prospects and pace of their own self-development, and to understand their place in the social and cultural dimension of the present. Today the humanistic vector of educational environment in the USA is demonstrating its culture orientation, which helps to develop students’ awareness of their own values with their range of expression in all areas of his life. Humanistic reflection has now become a major target of the USA higher education, which is manifested in its humanistic-cultural paradigm based on the idea of a new humanism. In the modern era of information technology, global cultural, political and economic relations, increasing dynamism of social change, accelerated innovation processes and uncertain conditions in all spheres of human life the problem of liberal arts education, gaining unprecedented scale, requires some rethinking. Furthermore, liberal education is education in culture or toward culture. The finished product of a liberal education is a cultured human being. Therefore, there is, on the one hand, the urgent need for rapid adaptation to new realities, and on the other – the need for universal values, moral and spiritual aspects of human existence in the world, which can be achieved through humanistic approach to life in general and higher education in particular. The paper also deals with the theoretical principles of operation of humanistic-cultural educational paradigm based on the values of humanism and culture.
Опис
Ключові слова
вища освіта, гуманітарна культура особистості, гуманізм, парадигма освіти, гуманістично-культурологічна парадигма, higher education, liberal culture of the individual, humanism, paradigm of education, humanistic-cultural paradigm
Бібліографічний опис
Федоренко, С. В. Гуманістично-культурологічна парадигма як методологічна основа формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США [Текст] / С. В. Федоренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 66–75.