Технология формирования коммуникативных способностей у старших дошкольников с общим недоразвитием речи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В статье автор описывает технологию формирования коммуникативной компетенции детей старшего дошкольного возраста с общим недоразвитием речи. Автор ставит цель, определяет задачи пути реализации и особенности данной технологии. Педагогические условия развития коммуникативной компетентности дошкольников с ОНР рассматриваются как система работы по развитию коммуникативной компетентности дошкольников с общим недоразвитием речи. Такими условиями являются: социальная ситуация развития ребенка; формирующаяся потребность в общении со взрослыми и сверстниками; совместная деятельность (ведущая игровая деятельность) и обучение (на основе игровой деятельности), которые создают зону ближайшего развития ребенка.
In the article the author describes the technology of formation of communicative competence of senior preschool children with general speech underdevelopment. The author defines aims, tasks, ways of implementation and the features of this technology. Pedagogical conditions of the development of communicative competence of preschoolers with the general speech underdevelopment are seemed as the system of work on the development of communicative competence of preschool children with general speech underdevelopment. Communicative competence of preschool children with general speech underdevelopment develops in time and space, due to social conditions, age and individual characteristics of children, subject-practical activity, organization of educational work, the specifics of space communication. The stay in preschool educational institution creates favorable conditions for carrying out systematic work on development of communicative competence of preschool children with general speech underdevelopment. In order to make a preschooler educated, easily adaptable in society, communicative, you must acquire communicative competence. The development of communicative competence in preschool children with general speech underdevelopment implies joint, interconnected work of all teachers, i.e. the correction of speech and communicative development of preschool children with general speech underdevelopment. Before the pedagogue, who teaches group of children with general speech underdevelopment are set both correctional and educational tasks. For their maximum solution were used the material of general classes and daily moments. With the purpose of optimization of work of the kindergarten teachers on the development of communicative competence of preschool children with the GSU the author and a psychologist conducted psychological and pedagogical work with teachers concerning: age peculiarities of children with GSU; optimal ways of organization of communication between children with the GSU; communication principles of children's groups; methods of work with parents.
Опис
Ключові слова
общее недоразвитие речи, коммуникация, технология, дошкольники, коммуникативная компетентность, система работы, взаимодействие, совместная деятельность, general underdevelopment of speech, communication, technology, preschoolers, communicative competence, system, interaction, joint activities
Бібліографічний опис
Шацкая, М. А. Технология формирования коммуникативных способностей у старших дошкольников с общим недоразвитием речи [Текст] / М. А. Шацкая // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 3 (37). – С. 451–459.