Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2564
Title: Використання інформаційних технологій у системі підготовки майбутнього вчителя української мови
Other Titles: The Use of Information Technologies in the System of Preparation of Future Teachers of Ukrainian Language
Authors: Рускуліс, Лілія
Ruskulis, Liliia
Keywords: інформаційні засоби
інформаційні технології навчання
комп’ютерне навчання
мультимедія
засоби Internet
інформаційна культура студентів
презентація
media
information technology of training
computer training
multimedia
tools of Internet
information culture of students
presentation
Issue Date: 2014
Citation: Рускуліс, Л. В. Використання інформаційних технологій у системі підготовки майбутнього вчителя української мови [Текст] / Л. В. Рускуліс // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 3 (37). – С. 184–193.
Abstract: У статті розглядаються шляхи впровадження в навчальний процес вищих навчальних закладів інформаційних засобів, що ґрунтуються на новітній мікропроцесорній техніці, а також інформаційної продукції та педагогічних технологій, які базуються на цих засобах; урахування новітніх інформаційних технологій для створення нових можливостей передачі знань, їх сприйняття та всебічний розвиток особистості; роль комп’ютерного навчання, мультимедійних навчальних засобів і презентацій у підготовці молоді до життя в інформатизованому суспільстві; застосування Інтернет-проектів, що спрямовані підвищувати рівень мовленнєвих навичок майбутніх учителів української мови.
The article discusses the ways of the introduction in the learning process in higher educational institutions of information tools based on the latest microprocessor technology, and informational products and pedagogical techniques which are based on these tools, and provide quick upgrade of educational information in connection with the development of science, technology, culture and receive timely information about the individual characteristics of each student, future teacher of Ukrainian language, which allows to use a differentiated approach to their training and education, development of adequate scientific training content and individual characteristics of students-philologists: ways to deliver educational information, information on the effectiveness of the pedagogical process, which will allow them quickly make the necessary adjustments; taking into account the latest informational technology allowing to overcome the contradiction between the development of knowledge and capabilities and scope of their use to create new opportunities to transfer knowledge, perceptions and most comprehensive personal development, ways to improve training, which is achieved due to high graphic capabilities of educational information technologies, increasing amounts of information, modeling the joint activities of students and teachers at any stage of training, flexibility, management training activities on a wide variation of «field independence» individualization of instruction; the role of computer-based training, multimedia teaching aids and materials in preparing young people for life in informational society, the use of Internet projects that are aimed at increasing the level of speech skills of future teachers of Ukrainian language on the Philological Faculty of universities; analyzes the types of software (educational, diagnostic, training, database, simulation, modeling, application of the «micro» software tools); features of use along with the text, an image that can be statistical or dynamic; determined the benefits of electronic media (polisensority, interactivity, symulativity, communication, virtualization), pays attention to the methods of presentation (inductive, deductive, method of presentation of the spiral, the method of contrast, associative, chronological); examines the principles on which shall be based software in teaching courses of linguistic, psychological and pedagogical disciplines on the Philological Faculty of the universities.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2564
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii.pdf527,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.