Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2501
Title: Психолого-педагогічні аспекти формування здоров’язміцнювальної поведінки майбутніх фахівців зі здоров’я людини
Other Titles: The Psychological and Pedagogical Aspects of Formation of Health-Firming Behavior of Future Human Health Specialists
Authors: Міхеєнко, Олександр Іванович
Mikheienko, Oleksandr Ivanovych
Keywords: підготовка фахівця
інформація
знання
мотівація
здоров’я
здоров’язміцнювальна поведінка
training
information
knowledge
motivation
health-promotion
health-firming behavior
Issue Date: 2014
Citation: Міхеєнко, О. І. Психолого-педагогічні аспекти формування здоров’язміцнювальної поведінки майбутніх фахівців зі здоров’я людини [Текст] / О. І. Міхеєнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 471–479.
Abstract: Мета статті полягає у визначенні й обґрунтуванні психолого-педагогічних особливостей та передумов, що є визначальними для формування здоров’язміцнювальної поведінки майбутніх фахівців оздоровчої галузі. У статті розглянуто детермінанти здорового способу життя з погляду психолого-педагогічної сфери. Обґрунтовано відмінність між поняттями «інформація» та «знання», «здоров’язбереження» та «здоров’язміцнення». Наголошується на необхідності формування в студентів потреби в знаннях як передумови здоров’язміцнювальної поведінки.
The article examines the determinants of a healthy lifestyle in the terms of psycho-pedagogical sphere. It also reasonably describes the distinction between «information» and «knowledge», «health preservation» and «health promotion». It also says about the necessity of formation students’ needs for knowledge as a prerequisite of health strengthening behavior. Health is neither constant nor variable, it is a dynamic state of human life, which is characterized by the body’s ability to regulate and heal itself. Before any chronic disease it was seen as a stable entity, able to change the state of the body. This is only one way – the downside, but the practice has denied such an approach. Much evidence suggests that the disease should reverse or at least stop. The current opinion suggests that pathology should be seen as a process, the direction of which is possible both one and the other way. So, speaking about the experts on health, there should be applied the term to capture this dynamic changes in the health of the human body, and, moreover, it is a positive trend. The most appropriate in this case, in our opinion, is the term "health strengthening". The formation conscious attitude towards the health, awareness of its significance in the terms of efficiency and productivity future careers should begin during the studies. It is clear that a young specialist in his professional and practice guidelines for the formation of healthy lifestyle behavior and forming strengthening health uses his own experience and knowledge acquired during the training. The effectiveness of training is determined by formation of students’ needs in knowledge. The motive impelling force as teaching and learning stimulates mastering the content of education. The consistent results can provide deep knowledge combined with professional identity, which together make up the foundation of a powerful motivation. Motivation is a driving force of human behavior permeates all major structural formation of a personality: his focus, character, emotions, skills, activities and mental processes. The further research needs to identify and study the content knowledge of health, which should have a specialist health.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2501
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Psykholoho-pedahohichni aspekty.pdf522,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.