Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2496
Title: Визначення пріоритетності кольоротерапії у формуванні основ здоров’язбережувальної компетентності дітей дошкільного віку
Other Titles: The Determination of the Priority of Colourterapy in Forming the Basis of Health Preserving Competence of Children of Preschool Age
Authors: Кириленко, Л. Г.
Kyrylenko, L. H.
Власенко, Н. В.
Vlasenko, N. V.
Keywords: здоров’язбережувальні технології
оздоровча діяльність
технологічний підхід
компетентність
пріоритетність кольоротерапії
дошкільники
healthy technologies
healthy activity
technological attitude
healthy way of life
competence
priority of color therapy
under-fives
Issue Date: 2014
Citation: Кириленко, Л. Г. Визначення пріоритетності кольоротерапії у формуванні основ здоров’язбережувальної компетентності дітей дошкільного віку [Текст] / Л. Г. Кириленко, Н. В. Власенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 429–436.
Abstract: Низький фізичний розвиток, недостатній рівень фізичної підготовленості, високий відсоток захворюваності певної частини дітей на сучасному етапі свідчать про те, що якість фізичного виховання в більшості дошкільних навчальних закладів України не відповідає завданням формування, збереження, зміцнення здоров’я, виявлення й використання резервних можливостей організму дитини. Дослідження та практика свідчать, що ефективним шляхом означеної проблеми є використання в навчально-виховному процесі здоров’язбережувальних технологій. Завдання працівників дошкільних установ полягає в тому, щоб постійно оновлювати ці технології, які в подальшому сприятимуть підвищенню ефективності щодо впливу на стан здоров’я дошкільників. Особливо сьогодні набуває актуальності дослідження впливу кольору на психоемоційне здоров’я дошкільників. Мета статті полягає у визначенні пріоритетності кольоротерапії у формуванні фізичної культури дітей дошкільного віку.
Low physical development, insufficient level of physical preparedness, high percent of morbidity of certain part of children on the modern stage testify that quality of physical education in most preschool educational establishments of Ukraine does not answer the tasks of forming, maintenance, strengthening of health, exposure and use of reserve possibilities of the organism of a child. The research and practice testify that effective by the noted problem is the use in the educational process healthy technologies. The task of workers of preschool establishments consists in constant renewal of these technologies which in future will be instrumental in the increase of efficiency in relation to influence on the state of health of under-fives. Especially today the actuality of research of influence of color on the health of under-fives is important. The purpose of the article consists in determination of the priority of color therapy in forming of physical culture of children of preschool age. We believe that the effectiveness of a positive impact on the health of healthy children of different technologies is determined not so much by the quality of each of the structural elements, but by the adequacy of the implementation of the educational process aimed at preserving and strengthening the health of children compliance and implementation of integrated tasks. We have shown that organizational capabilities are the colors in the prevention of children’s nervous tension in the educational activities carried out by the nature of the impact of color on the child. The diagnostic and pedagogical possibilities of color helped us determine the mood of the child. Analyzing the state of the child on the basis of pre-emptive use of a color in the work we is determined the rehabilitation possibilities of color. We also noticed that the children can see differently the same subject, that color perception is largely dependent on the mental and physiological characteristics of the child. Color vision can be taught if specifically from the earliest ages enrich children’s color perception realizing that dominance in the perception of color indicates openness to external stimuli. Therefore, we hypothesized that the educational process in physical education in preschool institutions, including a number of well-known health-technology, color therapy may be preferred to the general effect of physical training preschoolers.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2496
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vyznachennia priorytetnosti koloroterapii.pdf527,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.