Заходи оптимізації психофізіологічного стану підлітків в умовах загальноосвітнього навчального закладу

Анотація
У статті висвітлено питання, присвячені оптимізації та корекції психофізіологічного стану організму. Зазначено, що кожен із компонентів пси фізіологічного стану організму впливає на його рівень, але не кожен з них може бути достатньо скорегований, адже деякі показники є генетично детерміновані. З’ясовано, що найбільшій корекції піддається психологічний компонент, а найменшій – нейродинамічний. Показано вплив заходів оптимізаційної програми на інтегральний показник психофізіологічного стану підлітка. Встановлено ефективність запропонованих оптимізаційних заходів, індикатором чого є підвищення показників когнітивних функцій підлітків.
The research of physiological state of the body indicates the need to address the regulation of this state. The need for such studies due to the fact that people throughout their daily activities meets certain "difficult circumstances" which directly or indirectly affect the mental state and level of functioning of the physiological systems, which require adequate self-regulation states. In our previous studies we proposed an algorithm for determining the integrated assessment of PPS. The overall indicator is developed taking into account various factors (psychological and physiological) that affect the teenager’s body. There are definitely 5 levels of PPS body: low, limit, base, optimal, high. The psycho-physiological indicators characterize the PPS components, among which the psychological, autonomic and neural. In developing the program, we have used the already existing expertise in psychological science corrective measures, and methodological approaches relied on domestic and foreign scientists to improve the level of performance and psycho-physiological components of health. The program is based on the principles of systematic, gradual, complexity and phasing. A measure of the efficiency optimization measures served as indicators of cognitive functions with performance evaluation of psychophysiological state. To optimize the psycho-physiological state of teenagers of secondary schools we have organized a special training and proved its effectiveness. The studies of teenagers’ psycho-physiological state during the school year shows the necessity of solving the problem of its regulation. The necessity for such studies due to the fact that a teenager during training activities observed intensity of physiological and the psycho-physiological state of deterioration in general, leading to a deterioration of mental capacity and learning activities. We have developed the training program, which aimed at optimizing psycho-physiological state of teenagers and performed its effectiveness in the process of working with adolescents. Due to the use of a training program for 6 weeks, there is likely to improve psycho-physiological state in 58.8 % of the total share of the studied individuals.
Опис
Ключові слова
психофізіологічний стан, оптимізаційна програма, когнітивні функції, psycho-physiological state, optimization program, cognitive function
Бібліографічний опис
Воропаєв, Д. С. Заходи оптимізації психофізіологічного стану підлітків в умовах загальноосвітнього навчального закладу [Текст] / Д. С. Воропаєв, О. О. Єжова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 392–402.