Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2489
Title: Наукові дискусії та їх використання у процесі викладання курсу «основи екології» студентам неекологічних спеціальностей
Other Titles: The Scientific Discussions and Their Using in Teaching the Course of «Fundamentals of Ecology» for Students of Non-Environmental Specialties
Authors: Бойчук, Ю. Д.
Boichuk, Yu. D.
Пальчик, О. О.
Palchyk, O. O.
Дехтярьова, О. О.
Dekhtiarova, O. O.
Зуб, О. В.
Zub, O. V.
Keywords: наукова дискусія
екологія
комунікативна компетентність
семінарське заняття
scientific discussion
ecology
communicative competence
seminars
Issue Date: 2014
Citation: Бойчук, Ю. Д. Наукові дискусії та їх використання у процесі викладання курсу «основи екології» студентам неекологічних спеціальностей [Текст] / Ю. Д. Бойчук, О. О. Пальчик, О. О. Дехтярьова, О. В. Зуб // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 372–378.
Abstract: У статті наведено досвід використання наукових дискусій у процесі проведення семінарських занять з дисципліни «Основи екології». Надаються методичні рекомендації, які дозволяють виробити в студентів навички публічного виступу, вміння професійно грамотно, логічно, аргументовано відстоювати свою позицію з тих чи інших суперечливих екологічних питань. Використання дискусії дає можливість студентам отримати нову інформацію й підвищити свою компетентність, перевірити власні ідеї та оцінити їх достовірність, розвинути комунікативні якості.
The paper analyzes the literature sources concerning the use of scientific debate in higher educational institutions, which demonstrates that competently done debate has a great educational value. It teaches to formulate their own utterances to defend their point of view, to respect the opinions of others. The correct organization of educational debate leads to the fact that there are no students who do not work in the classroom, increased cognitive activity and creative independence, the students begin to understand each other better, increasing self-criticism: the students precisely evaluate their capabilities, better control themselves and form communicative skills necessary for life in society. The available guidelines allow students to develop skills in public speaking, to defend their position on various controversial environmental issues competently, with logical arguments. It is noted that in the course of «Fundamentals of Ecology» educational discussion at the most appropriate seminars on the following topics: «Fundamentals of Theoretical Ecology» and «The applied aspects of ecology» are conducted. The estimated theme of abstract works are relevant to the seminars. Learned knowledge and obtained skills, received ability to operate ecological terms and categories, to identify and analyze the major trends of social and ecological development of society, received ability to formulate and argue their views on ecological issues, significantly increase the understanding of global ecological problems and the related human society towards greening. The authors has demonstrated that the scientific debate is one of the most active verbal teaching methods aimed at the formation of communicative competence in learning ecology.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2489
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naukovi dyskusii ta yikh vykorystannia.pdf547,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.