Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2472
Title: Методика фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку з порушеннями функцій опорно-рухового аппарату
Other Titles: Physical Education Methodology of Preschool Children with Musculoskeletal System Disfunction
Authors: Корж, Юрій Миколайович
Korzh, Yurii Mykolaiovych
Keywords: діти старшого дошкільного віку
методика фізичного виховання корекційної спрямованості
оздоровчо-корекційна програма
порушення функцій ОРА
дефекти постави
сколіоз
preschool children
physical education methodology of correctional orientation
healthcare and correctional program
musculoskeletal system disfunction
posture defects
scoliosis
lower limbs deformities
Issue Date: 2014
Citation: Корж, Ю. М. Методика фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку з порушеннями функцій опорно-рухового аппарату [Текст] / Ю. М. Корж // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 232–242.
Abstract: У статті надається досвід упровадження методики фізичного вихованнями з використанням казково-ігрових тренажерів і посібників для дітей старшого дошкільного віку з порушенням функцій опорно-рухового апарату. Метою дослідження було розробити й експериментально перевірити ефективність методики фізичного виховання корекційної спрямованості для дітей старшого дошкільного віку з порушеннями функцій опорно-рухового апарату. Під час експерименту були використані теоретичні, емпіричні та статистичні методи дослідження.
Physical education methodology of preschool children with musculoskeletal system disfunction correctional orientation is proved and presented in the scientific thesis. At the modern stage of the development of correction education in Ukraine to the near-term tasks there is providing of optimal terms of studies and education of children with the different defects of psychological and physical development. The disordered motor area features as well as functional status of cardiorespiratory system of preschool children with musculoskeletal system disfunction compared with the healthy age mates has been defined. Methodological approaches to the author’s healthcare and correctional program «Bohatyr» including the muscular-ligamentous apparatus development in various forms of scoliosis, posture defects, the lower limbs deformities are developed. Physical education methodology content is presented by a complex introduction of the trainers and fairy-game manuals into various forms of the specialized kindergarten educational process. It allowed to use both corrective and healthcare programs depending on the form of muscular-skeletal system dysfunction, constitution and development level both motor readiness and motor skills. The efficiency of the physical training methodology of correctional orientation into the educational process of a specialized kindergarten for preschool children with musculoskeletal system disfunction has been determined. The data of control cut of the forming stage research was certain positive dynamics of the changes of the functional state and motive sphere for the children of both groups. The prospect of the further advanced studies in development of the special child’s trainers and introduction of methodology of P.E for the children of school age with violation of functions of motive vehicle is mentioned in the article.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2472
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Metodyka fizychnoho vykhovannia ditei.pdf763,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.