Методика развития равновесия у детей с интеллектуальной недостаточностью на уроках физической культуры и здоровья

Анотація
Впервые была предпринята попытка научного обоснования и разработки теоретико-методических подходов к развитию функции равновесия у учащихся начальных классов с трудностями в обучении, на уроках физической культуры и здоровья специальной вспомогательной школы. Результаты формирующего педагогического эксперимента показали, что использование данной разработки позволило повысить уровень статического и динамического равновесия у детей, имеющих особенности психофизического развития, тем самым оптимизировав процесс обучения двигательным действиям, в которых равновесие является ведущим двигательным компонентом.
For the first time an attempt of a scientific substantiation and working out of theoretical and methodical approaches to the development of function of balance of the pupils of primary classes with difficulties in training at the lessons of physical training and health of special auxiliary school has been undertaken. The results of forming pedagogical experiment have shown that the use of the given approach has allowed to raise the level of static and dynamic balance of children having the features of psychophysical development, thereby having optimized training process to impellent the actions in which balance is a leading impellent component. As a result of the analysis of the scientifically – methodical literature it has been educed that a significant value for socialization of a personality of a child with intellectual insufficiency has the organization of P.E in the pedagogical process of auxiliary schools, in which the correction of violations of motive sphere mainly comes true, physical development and functional possibilities of children with pathology in development. Insufficient scientific validity of methodologies of developing co-ordinating flairs is set with this category of children, indicating the necessity of their scientific development. Worked out methodology of developing co-ordinating flairs with intellectual insufficiency among pupils is based on drawing the complexes of the exercises mainly with a co-ordinating orientation. The order of drawing the complexes depended on principle of increase of a co-ordinating complication of the exercises from a lesson to the lesson and from the methodical receptions applied to the exercises of a co-ordinating character, and in particular, for the development of static and dynamic equilibrium. The positive influence of experimental methodology of schoolchildren of midchildhood is set with intellectual insufficiency. The positive changes are educed in the experimental group of the 4th class. The results appeared reliable for the girls in kinetic stability. Аs a result of application with the pupils of the exercises on the development of equilibrium, a considerable increase was set in the indexes of static and dynamic equilibrium of the experimental groups.
Опис
Ключові слова
равновесие, начальные классы, специальные школы, уроки физической культуры, интеллектуальная недостаточность, мотивационная сфера, balance, primary classes, special school, lessons of physical training, intellectual insufficiency, motive sphere
Бібліографічний опис
Зенкевич, В. Н. Методика развития равновесия у детей с интеллектуальной недостаточностью на уроках физической культуры и здоровья [Текст] / В. Н. Зенкевич, С. А. Зенкевич // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 225–232.