Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2457
Title: Стан сформованості діагностичної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації
Other Titles: The State of Formedness of Diagnostic Competence of Future Specialists of Physical Rehabilitation
Authors: Фастівець, А. В.
Fastivets, A. V.
Keywords: фахівець фізичної реабілітації
компетентність
компетентнісний підхід
діагностична компетентність
критеріальні показники сформованості компетентності
логічні рівні сформованості компетентності
competence
competence approach
diagnostic competence
factors of formedness of competence
logical level of formedness of competence
specialists of physical rehabilitation
Issue Date: 2014
Citation: Фастівець, А. В. Стан сформованості діагностичної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації [Текст] / А. В. Фастівець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 114–121.
Abstract: Метою дослідження є визначення вихідного рівня сформованості діагностичної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації за визначеними критеріальними показниками та логічними рівнями. Для досягнення мети використано комплекс методів дослідження: теоретичних (порівняльний, логічний, термінологічний, узагальнення, абстрагування, аналізу і синтезу) та емпіричних (спостереження, опитування, констатувальний педагогічний експеримент). Виявлено, що сформованість діагностичної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації за аксіологічними, здоров’язбережувальними, оцінно-рефлексивними та професійно-адаптативними критеріальними показниками знаходиться на репродуктивному рівні, а сформованість інформаційно-прогностичних і когнітивно-операційних груп показників констатується на ситуативному рівні.
The goal of the research is definition of initial level of formedness of diagnostic competence of future specialists of physical rehabilitation according to the definite criteria factors and logical states. For achievement of the goal of the research we use a set of methods: theoretical (comparative, logical, terminological, generalization, abstraction, analysis and synthesis, products of activity) and empirical (observation, survey, stated pedagogical experiment).We find out that formedness of diagnostic competence of future specialists of physical rehabilitation is in reproductive level according to axiological, health-saving estimative-reflexive and professional-adaptive factors, as formedness of informative-prognostic and cognitive-operational groups is analyzed on situational level. Under diagnostic activity we understand a process during that (with the use of diagnostic tool or without it) adhering to the necessary scientific criteria of quality, a specialist watches the students and conducts a questionnaire, processes data of supervisions and questioning and reports about the got results with the aim of description of behavior, explanation of the reasons or foresight of behavior in the future. The exposure of degree of formed informative criterion indexes envisaged the evaluation of ability rationally to apply the facilities of information technologies in the process of diagnostic activity, to work with the computer programs, produce the alternative search of information generators, forecast the possible quantitative and quality indexes of dynamics of the diagnosed descriptions of the object, formed of experience of the use of various forms and methods of activity; formed of abilities to do correct conclusions and amend in the process of rehabilitation. The prospects of further researches consist in the development and introduction of an integration model of forming of diagnostic competence of future specialist on a physical rehabilitation in the unity of a personality and professional qualities and competences of a specialist.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2457
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stan sformovanosti diahnostychnoi kompetentnosti.pdf586,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.