Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2416
Title: Обґрунтування педагогічних умов розвитку дослідницьких умінь учителів початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти
Other Titles: Grounding of Pedagogical Conditions for the Development of Primary School Teachers’ Research Skills in the System of Postgraduate Education
Authors: Раєвська, І. М.
Raievska, I. M.
Keywords: дослідницькі вміння
учителі початкової школи
педагогічні умови
діагностика
мотивація
науково-дослідницьке середовище
система післядипломної освіти
research skills
primary school teachers
pedagogical conditions
diagnosis
motivation
teaching and research environment
system of postgraduate education
Issue Date: 2015
Citation: Раєвська, І. М. Обґрунтування педагогічних умов розвитку дослідницьких умінь учителів початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти [Текст] / І. М. Раєвська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 162–172.
Abstract: Метою статті є обґрунтування необхідних і достатніх педагогічних умов, що забезпечують розвиток дослідницьких умінь учителів початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти. Виокремлено педагогічні умови: усвідомлена мотивація вчителів початкової школи до розвитку дослідницьких умінь як передумова творчої професійно-дослідницької діяльності з відповідною рефлексивною позицією стосовно їх удосконалення; зорієнтованість навчального процесу на розвиток дослідницьких умінь учителів шляхом створення індивідуальних програм із подальшою корекцією їх у процесі саморозвитку; створення науково-дослідницького середовища на засадах особистісно-індивідуального підходу з метою компенсації недостатнього розвитку дослідницьких умінь; оперативна діагностика та корекція розвитку дослідницьких умінь учителів початкової школи в системі післядипломної педагогічної освіти.
The aim of this article is to ground the necessary and sufficient pedagogical conditions that guarantee development of research skills of primary school teachers in the system of postgraduate education. The author determines such pedagogical conditions as: a conscious motivation of primary school teachers to develop research skills as a prerequisite for the creative professional and research activities with the corresponding reflexive position concerning their improvement; orientation of teaching process on the development of research skills of teachers by creating individual programs with their further correction in the process of self-development, creating scientific and research environment on the bases of personal and individual approach with the aim of compensation insufficient development of research skills; operative diagnosis and correction of development of research skills of primary school teachers in the system of postgraduate education. It is shown that the development of research skills of primary school teachers is a motivated, useful and purposeful process of quality changes in professional knowledge, skills and habits of the individual in order to obtain new competences and to increase professionalism. It is recommended creating individual perspective programs of professional self-development of a teacher in inter-course period; varied programs of development of research skills of the teachers for each category; working out of special courses that are aimed to form and develop research skills of primary school teachers; implementation of teachers’ diagnosis in order to identify the problems of their development and means to solve these problems in the course period; creation and application of new forms and means to involve teachers in the process of acquiring knowledge and developing their skills. It is emphasized that the effective development of research skills of pedagogues in establishments of system of postgraduate pedagogical education was possible only in conditions of changing priorities from acquiring knowledge till independent cognitive activity of each participant considering his (her) peculiarities and abilities, relevant motivation, sufficient teaching and methodological, organizational and pedagogical guaranteeing. During the research it was found out the most essential reasons that hampered the process of development of research skills of primary school teachers in the system of postgraduate education. Most of them could be removed with the help of working out and creation of appropriate pedagogical conditions.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2416
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Obgruntuvannia pedahohichnykh umov.pdf540,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.