Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2408
Title: Вимоги до здійснення педагогічної підтримки майбутніх учителів у процесі навчання
Other Titles: Requirements for the Realization of Future Teachers’ Educational Support in the Learning Process
Authors: Карапузова, Ірина Валеріївна
Karapuzova, Iryna Valeriivna
Keywords: педагогічна підтримка
майбутній учитель
процес навчання
особистість
викладач
вимоги
принципи
умови
pedagogical support
future teacher
learning process
personality
teacher requirements
principles
conditions
Issue Date: 2015
Citation: Карапузова, І. В. Вимоги до здійснення педагогічної підтримки майбутніх учителів у процесі навчання [Текст] / І. В. Карапузова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 103–111.
Abstract: У статті розкриваються особливості здійснення педагогічної підтримки студентів. Автор описує принципи, вимоги до здіснення педагогічної підтримки в педагогічних ВНЗ та педагогічні умови ефективності організації педагогічної підтримки майбутніх учителів у процесі навчання (гуманний характер стосунків суб’єктів навчання, побудований на засадах партнерства, гармонійної координації зусиль; педагогічне забезпечення процесів саморозвитку та самореалізації особистості студента у спеціально організованому освітньому середовищі шляхом інтеграції педагогічної, соціальної і психологічної підтримки; розвиток гуманістичної позиції майбутнього вчителя і формування вмінь здійснювати педагогічну підтримку в школі).
The peculiarities of future teachers’ educational support in the learning process have been revealed in the article. The author considers the principles and requirements for educational support realization: student’s consent for individual support; each student’s confidential work (the result is a trusting relationship between the teacher and the student); the last word should belong to the student, as a teacher should teach to overcome problems and make decisions; teacher’s faith in the ability of each student; the teacher’s evaluation of actions and results of future teacher training not his personality; creating a favorable moral and psychological climate in the team; the teacher’s awareness of educational support organization technology of the future teachers in the learning process; systematic project activity of educational process organizers of pedagogical universities on the basis of educational support concept. The pedagogical conditions of organization efficiency regarding future teachers pedagogical support in the learning process have been described (humane nature of the relationship between the subjects of educational process according to the principles of partnership, harmonious coordination effort; pedagogical providing of student’s self-development and self-realization processes in a specially organized educational environment by integrating educational, social and psychological support; the development of humanistic position and formation of future teachers’ pedagogical skills to carry out support at school). The main objective of future teachers’ educational support in the learning process is to provide pedagogical processes aimed at disclosure of all its members’ personal potential in the pedagogical university. The realization of future teachers’ educational support in the learning process requires humanistic, person-oriented approaches first and foremost. It sets norms in modern education to the needs, interests, and physiological capabilities of students, providing individual growth and self-development of the future teacher in the teaching and learning process.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2408
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vymohy do zdiisnennia pedahohichnoi pidtrymky.pdf610,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.